news2022

news2022

news2022

news2022

لیلیان ؛ قالی دستباف ارمنی های ایران

لیلیان ؛ قالی دستباف ارمنی های ایران

خریدار قالی دستباف کرمان


توریسم آنلاین : تاکنون اسم لیلیان به گوشتان خورده ؟ لیلیان اسم یک قالی زیباست . قالی که در روستای تاریخی لیلیان می بافند.

در قرن دهم هجری بخشی از ارامنه‌ به دستور شاه‌ عباس صفوی به جلفای اصفهان مهاجرت کردند و سپس در برخی روستاهای استان‌ مرکزی ساکن شدند. «لیلیان» همانطور که از اسمش هم پیداست، یکی از همین روستاهاست که میزبان ارامنه مهاجر شد.


به گزارش همشهری آنلاین ، روستایی در 17کیلومتری شهرستان خمین در استان مرکزی با جمعیتی حدود 500نفر. با گذشت سال‌ها، ارامنه این منطقه از خود آثاری مانند کلیسا، مدرسه و آرامستان به‌جا گذاشتند اما در این بین قالی لیلیان، همان که به قالی ساروق پهلو می‌زند، شهرت جهانی یافت. ارمنی‌ها در بافت این نوع قالی از رنگ‌های طبیعی و نقشه منحصر به فرد استفاده می‌کنند.


تمایز قالی‌های لیلیان در مهارتی بود که قالیبافان ارمنی به‌ویژه بانوان داشتند. گرچه این روزها دیگر ارمنی‌ها در روستا ساکن نیستند، اما این مهارت را از خود به‌جا گذاشتند و قالی لیلیان که شهرت جهانی دارد، همچنان بافته می‌شود.


قالی لیلیان گره خاصی با یک پود ضخیم و فشرده دارد. از سوی دیگر، رنگرزی قالی‌ها 100درصد با رنگ‌های طبیعی انجام می‌شود. استفاده از پشم مرغوب با رنگرزی گیاهی باعث می‌شود قالی مخملی به‌نظر بیاید. کسی خبر ندارد ارمنی‌های روستای لیلیان، قالیبافی را از کجا یاد گرفته‌اند.

اما می‌دانیم که قدمت قالیبافی در استان مرکزی به صدها سال پیش برمی‌گردد. بر فرض اینکه قالیبافی را از ایرانی‌ها یاد گرفته باشند، در بستر مناسب، مهارتی به آن اضافه کردند که هنر قالی لیلیان را از دیگر قالی‌ها متمایز می‌کند قالی‌ لیلیان معمولا در ابعاد 9 یا 12متری بافته می‌شود و نقشه قالی را ارمنیان بیشتر از نقاشان ارمنی الهام گرفتند و برخی را هم خودشان با ترکیب گل، پیچ، ماهی و نقشه حوضی ابداع کردند.


طرح‌های متداول قالی لیلیان، طرح شاخ‌بزی، گل‌پنبه‌ای، گلدانی افشان و ماهی است. سر ترنج میانی که در وسط فرش قرار می‌گیرد به شکل طاووس است و طرح‌های دیگر مثل شاخ‌بزی مابقی قالی را پر می‌کند.مهارت قالیبافی لیلیان اکنون چشم انتظار ثبت در زمره میراث ناملموس است.

قالیشویی تسلیحات



چگونه با صادرات فرش خودرو وارد کنیم؟

چگونه با صادرات فرش خودرو وارد کنیم؟

خریدار فرش در تهران

اقتصادیچگونه با صادرات فرش خودرو وارد کنیم؟
اقتصاد ایران: رئیس مرکز ملی فرش گفت: صادرات در مقابل واردات خودرو مجاز است و افرادی که ۷۰ میلیون دلار فرش صادر کنند، می‌توانند خودرو وارد کنند.

- اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرحناز رافع امروز در نشست خبری با بیان اینکه فرش دستباف یک کالای سرمایه ای و بنابراین گران است، گفت: فرش دستباف از چند میلیون تا چند میلیارد در رده‌های مختلف تجاری و نفیس قرار دارد. البته هنوز هیچ کس قادر به رقابت با فرش ایران نیست و مدیریت دانش آن در دنیا در دست ایران است که باید حفظ شود.


وی افزود: صادرات در مقابل واردات خودرو مجاز است و افرادی که 70 میلیون دلار فرش صادر کنند، می‌توانند خودرو وارد کنند.


رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه ترکیه و چین نمی‌توانند بازار ایران را به دست آوردند، تصریح کرد: ایران رتبه سوم صادرات فرش را دارد، اما در اصل سوم نیستیم؛ چراکه بخاطر تحریم‌ها و تعهد ارزی با کم اظهاری مواجه هستیم. صادرات وزنی فرش هم کاهشی نداشته که این موضوع را تایید می‌کند.

وی با بیان اینکه فرش‌های کشورهای دیگر با ایران قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: دو مشکل قانونی در کسب و کار مربوط به فرش‌های مرجوعی و عبور موقت وجود دارد که پیگیر حل آن هستیم و وزیر صمت هم قول کمک داده است‌.


رافع در ادامه با بیان اینکه بازگشت ارز برای فرش در حال حاضر یک سال در نظر گرفته شده، از تلاش برای افزایش این زمان به 36 ماه خبر داد و گفت: مشکل اصلی صادرات فرش به جز تحریم، تعهد ارزی است. آمارها نشان می‌دهد صادرات افت وزنی نداشته و اگر اظهار واقعی باشد افت ارزشی هم نداشتیم. صادرات در چهار ماهه هم افزایشی بوده است.


وی افزود: در اصل یک صادرات پنهان هم وجود دارد که بخاطر تحریم و تعهد ارزی است و اگر این رقم با آمار رسمی صادرات جمع شود، بر اساس آمار تولید، می‌توان گفت صادرات رقم قابل توجهی بوده است. همچنین به دلیل شرایط یاد شده ممکن است فرش ایران با اسم کشورهای دیگر هم صادر شود.

وی در ادامه این نشست خبری به نمایشگاه فرش دستباف ایران اشاره کرد و گفت: بعد از دو سال وقفه بخاطر کرونا، بیست و نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از 31 مرداد تا ششم شهریور در نمایشگاه بین‌المللی از ساعت 10 صبح تا 20 شب برگزار خواهد شد. پیش بینی و تلاش می‌کنیم این نمایشگاه 10 هزار نفر بازدید کننده داشته باشد. قبلا این تعداد 8000 نفر بود.


وی با بیان اینکه مهمانان خارجی هم در نمایشگاه حضور دارند که جزئیات آن در جریان نمایشگاه اعلام می‌شود، گفت: بیش از 5500 نفر در مدارس و دانشگاه‌ها در رشته فرش در حال تحصیل هستتد که قرار است اقداماتی مثل کانون ارزیابان فرش با همکاری آن‌ها اجرا شود تا با مهر ارزیابان اصالت فرش تایید شود.

*جزئیات هدیه فرش طلا به پوتین

وی از رونمایی مجموعه فرش‌های نفیس در سالن 35 نمایشگاه خبر داد و گفت: فرش‌های جام جهانی نیز در مراحل تولید است که که یکی از آن‌ها به فیفا فرستاده می‌شود. البته فرشی که گفته شد از طلاست و به آقای پوتین هدیه داده شده هم در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود که ببینید از ابریشم است و طلا نیست. این صحبت‌ها فقط نشان دهنده قدرت و زیبایی فرش ایران است که مردم فکر می‌کنند از طلا است.

رافع همچنین از برنامه‌ریزی برای حضور در در آسیای میانه و شرقی و همچنین برگزاری نمایشگاه در ارمنستان، یونان، روسیه و کشورهای عربی از جمله قطر همزمان با برگزاری جام جهانی خبر داد.

رافع درباره دستمزد پایین قالیبافان نیز گفت: دستورالعمل شورای مزد تصویب و ابلاغ شده که فعلا در چند استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و اگر موفق باشد ادامه پیدا می‌کند.

قالیشویی لویزان



همه به به و چه چه می‌کنند ولی خرید نه!

گزارش میدانی ایسنا از نمایشگاه دائمی تابلو فرش، فرش و صنایع دستی
همه به به و چه چه می‌کنند ولی خرید نه!

بهترین خریدار تابلو فرش

گرما بیداد می‌کند اما خیلی از تولیدکنندگان و فعالان فرش علی‌رغم خودنمایی خورشید در آسمان، در غرفه‌هایی که حتی از مبلغ اجاره‌های آن نیز شاکی هستند، حضور دارند تا شاید کاری بفروشند و طلسم فروش بالاخره شکسته شود.


این روزها در نزدیکی موزه فرش و پارک لاله نمایشگاه دائمی فرش، تابلو فرش و صنایع دستی درحال برگزاری است اما حیات چنین نمایشگاهی و حضور تولیدکنندگان فرش و صنایع دستی در این محل، گویی که رازی باشد، به گفته‌ی صاحبان غرفه‌ها بدون هیچ تبلیغاتی درحال برگزاری است.

آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسناست که پای درد دل تولیدکنندگان و فعالانی نشسته که از کسادی وضعیت فروش اغلب به روی هنرهای خود که همان فرش‌ها باشد، به خواب رفته یا مشغول غذا خوردن و صحبت کردن هستند.

طفلک قالیبافان!

لهجه‌ی شیرین تبریزی دارند و با در اختیار گرفتن یکی از غرفه‌های نمایشگاه مشغول به فروش تابلو فرش هستند. از خبرنگار ترسی ندارند و انگار که مهمانی به غرفه‌ی آن‌ها سر زده باشد، با روی خوش شروع به صحبت کردن می‌کنند. دو برادر هستند که هردو به گفته‌ی خودشان در دانشگاه درس طراحی خوانده‌اند و علی‌رغم شرایط بد فروش بازهم با خنده مشکلات را به زبان می‌آورند.

یکی از برادرها که همزمان با صحبت کردن مشغول به کار است، درباره‌ی وضعیت فروش می‌گوید: «همه به به و چه چه می‌کنند، اما اغلب خرید نمی‌کنند چون قیمت‌ها خیلی بالا هستند. قیمت تابلو فرش‌ها عموما از ۶ میلیون تومان به بالا شروع می‌شوند و همه کار دست هستند.»

او به کارهای سفارشی‌ای که در مدت نمایشگاه گرفته‌اند، اشاره می‌کند و چنین ادامه می‌دهند: «الان طرح‌های تابلوهای فرش خوب هستند. قبلا ما تولیدمان بیشتر بود، اما الان چون کشش نداریم، تولیدمان را کمتر کرده‌ایم. برای مثال قبلا ما با ۱۰ تا تابلو به تبریز برمی‌گشیتم، اما الان باتوجه به فروش کمتر با تعداد بیشتری به شهرمان برمی‌گردیم.»

یکی دیگر از برادرها ادامه می‌دهد: «مردم قدرت خرید ندارند. قدیم‌ها فرش صادر می‌شد و اوضاع خیلی بهتر بود.»

همه به به و چه چه می‌کنند ولی خرید نه!



او درباره‌ی مهاجرت طراحانی ایرانی به کشورهای همسایه می‌گوید: «من تمام عمرم را پای این کار گذاشتم، وقتی استقبالی نمی‌شود، برخی طراحان تصمیم می‌گیرند که بروند؛ البته که من هرگز فکر نکردم خاک مادری‌ام را رها کنم و بروم.»

این فرد همچنین درباره علاقه ایرانی‌ها به فرش می‌گوید: «الان هر خانواده ایرانی دوست دارد یک فرش دستبافت در خانه خودش داشته باشد ولی چون خانواده‌ها در نیازهای اولیه خودشان نیز مانده‌اند، فروش ما هم کمتر شده است. برای مثال قبلا برخی مشتری‌ها چهار تا چهار تا تابلوی فرش می‌بردند. الان فقط می‌آیند و می‌گویند چقد گران شده!»

برادر مسئول غرفه درباره‌ی مشکلات بیمه نیز چنین اظهار می‌کند: «آنهایی که قبلا بیمه شدند، دچار مشکل نشدند اما افرادی که جدید بیمه شده بودند، بیمه‌شان مدام قطع و وصل می‌شد. ما بیمه هم نباشیم نیازی نداریم، اما طفلک قالیبافان!»

همه به به و چه چه می‌کنند ولی خرید نه!



شخص وزیر از مشکلات آگاه هستند؟!

کمی جلوتر که می‌رویم غرفه‌ای با به نمایش گذاشتن فرش‌ها و گلیم‌های عشایری با رنگ‌ها و طرح‌هایش در بین سایر غرفه‌ها خودنمایی می‌کند. صاحب این غرفه که تعمیرکار فرشی در کنار او مشغول به کار است، با دلی پر وقتی که می‌فهمد خبرنگاری رو به رویش نشسته تا حرف‌هایش را بشنود، شروع می‌کند: «فرش تنوع سلیقه‌هاست و هرکسی با ذهنیت خودش یک مدل را خریداری می‌کند. برعکس سال‌های پیش که ما همیشه در موزه فرش نمایشگاه‌های موفقی برگزار می‌کردیم، امسال وضعیت فروش متأسفانه اصلا خوب نبود و فعلا که نزدیک به سه هفته‌است ما در اینجا هستیم، متأسفانه در حال ضرر کردن هستیم.»

او ادامه می‌دهد: «الان ما سه هفته است که به اندازه‌ی دو روز نمایشگاه‌های هفتگی‌مان فروش نداریم و متأسفانه تبلیغاتی هم برای بهتر دیده شدن نمایشگاه انجام نگرفت. کلا حمایت چندانی از طرف وزارت میراث فرهنگی برای تبلیغات صورت نگرفت. همه این‌هایی که می‌بینید هزینه خودمان است. از من ۱۳۰ میلیون تومان پول گرفتند با برجی ۶۰ میلیون تومان پول. تقریبا برای من برجی ۷۰ میلیون تومان درآمده است. این غرفه‌ها متعلق به خود میراث است و شخص وزیر هم احتمالا از این مشکلات آگاه هستند.»

این تولیدکننده به تجربه‌اش در زمینه تولید فرش اشاره کرده و می‌گوید: «من نزدیک به ۱۷ ـ ۱۸ میلیارد تومان جنس برای فروش آورده‌ام، اما هیچکس غرفه‌ها را بیمه نکرده و گفته شده که باید اول غرفه‌ها شیشه شوند و بعد هرکسی خودش را بیمه کند.»

او درباره قیمت کارهای عشایری چنین اظهار می‌کند: «فرش‌های عشایری قیمت ثابتی ندارند و همه قیمتی داریم.»

این تولیدکننده با انتقاد از بی‌توجهی به فعالان حوزه فرش می‌گوید: «از تولید در حوزه فرش حمایتی چندانی نشده و اغلب در حد حرف و قول بوده است. تسهیلات هم خواسته باشند بدهند انقدر آدم را بیزار می‌کنند که پشیمان می‌شوید؛ برای مثال زمانی آمدند به ما گفتند شما کارآفرین منطقه هستید و می‌توانید وام دریافت کنید. به پول دادن رسید. برای مثال برای یک میلیارد تومان؛ باید ۷۶۰ میلیون تومان نقدینگی حساب ارائه می‌کردیم. خب اگر من انقدر نقدینگی در حسابم داشته باشم اصلا برای چه باید وام بگیرم؟»

این تولیدکننده که به نظر می‌رسد نسبت به واژه‌ی هنر ـ صنعت در مقابل فرش حساس است، درباره اطلاق این عنوان می‌گوید: «من کلا واژه صنعت را برای فرش نمی‌پسندم چون با این عبارت‌ها می‌خواهند فرش را به سمت کارهای ماشینی و شیمیایی ببرند و من اصلا موافق این موضوع نیستم.»

همه به به و چه چه می‌کنند ولی خرید نه!



مسئولان بیمه شمشیر را از رو بسته‌اند

در کنار تولیدکننده‌ در غرفه‌ی فرش‌های عشایری مرد کهنسالی حضور دارد که کارش تعمیرات است. تمام مدت گویی که منتظر بود تا درد دلش را بیرون بریزد، با تمام شدن صحبت‌ها با تولیدکننده، می‌گوید: «من قبلا در بازار کارگاه داشتم اما دزد کارگاهم را سرقت کرد و مـتأسفانه پرونده را نیز بستند و اصلا به جایی نرسید. انقدر به این ور و آن ور زدم که خسارت برخی را پرداخت کردم و مقداری همچنان باقی مانده است. الان من به صورت سیار کار می‌کنم و کارگاه یا جای مشخصی ندارم اما متأسفانه مسوولان بیمه شمشیر را از رو بسته‌اند تا بیمه ما را قطع کنند.»

او ادامه می‌دهد: «مدام بازرس می‌فرستند تا اگر نباشیم، بیمه‌مان را قطع کنند. یا باید در این اوضاع به فکر نان باشیم یا باید ثابت در جایی بنشینیم تا ببینیم آقای بازرس چه زمانی می‌آیند که بررسی کنند ما در حال کار کردن هستیم! بیمه من یک بار قطع شده بود و با مصیبت وصل شد و درحال حاضر نیز بیمه من وصل هست.»

این تعمیرکار فرش که همزمان هم کار می‌کند و هم درد دل‌هایش را بیرون می‌ریزد، چنین ادامه می‌دهد: «تنها جایی که ما خدماتی دریافت می‌کردیم، بیمه بود و حالا شمشیر را از رو بسته‌اند تا بیمه‌ها را قطع کنند. دستمزدها اصلا خوب نیستند و اگر دو روز کار می‌کنیم، در مقابلش دو ماه بیکار هستیم.»

تولیدکننده در میانه حرف‌های تعمیرکارش می‌گوید: «فروش نیست. وقتی فروش من بالا باشد، خب کار هم هست. ما شروع کارمان را با سه ـ چهار تا کار انجام دادیم و جرأت نداریم تولید کنیم چون فروش نداریم!»

تعمیرکار در آخر، خواسته‌اش از مسوولان مرتبط را چنین مطرح می‌کند: «مجموعا صنف فرش را باید حمایت کنند چون ما از هنر باستانی ایران وام‌داری می‌کنیم که در آستانه‌ی منقرض شدن است. حالا یکسری ممکن است سرمایه‌ای داشته باشند یا کار دیگری بلد باشند و به جایی هم برسند ولی امسال ما که کاری از دستمان برنمی‌آید و سن و سالی هم از ما گذشته، عاقبت ما چه خواهد شد؟»

به گزارش ایسنا،
اگر پای صحبت‌های فعالان حوزه فرش از قالیباف گرفته تا تولیدکننده و طراح بنشینید، اغلب با نگاهی آمیخته به نگرانی، خواهان بهتر شدن شرایط هستند و در این مسیر موضوعاتی چون انتقال مرکز ملی فرش ایران از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با مسائلی از این دست برایشان تفاوتی ندارد. بیژن اربابی، کارشناس و استاد دانشگاه پیشتر در گفت‌وگویی با ایسنا، در این زمینه چنین اظهار کرده بود: «فکر می‌کنم مدیریت مرکز فرش مدت‌هاست که جلوه سیاسی به خود گرفته و اغلب مدیران لایق، مدت‌هاست که خداحافظی کرده‌اند و این مکان را تبدیل به صحنه سیاسی و سکوی پرتاب کرده‌اند.» حال باید دید مسئولان مربوطه چه سیاست‌گذاری‌ای برای بهبود شرایط انجام خواهند داد؟


قالیشویی در خیابان استخر



فرش وینتیج و کهنه نما و تمام چیزهایی که لازم است بدانید!

فرش وینتیج و کهنه نما و تمام چیزهایی که لازم است بدانید!

فرش کهنه نما

نی نی بان

این روزها فرش‌های وینتیج و کهنه نما برای دکوراسیون منزل بسیار مورد توجه هستند؛ هم رنگ ملایمی دارند؛ هم حس اشیای قدیمی را به ساکنین یک خانه منتقل می‌کنند.


فرش وینتیج و کهنه نما با طرح و مدل جدید، مدرن و فانتزی

در سال‌های اخیر فرش‌های وینتیج و کهنه نما خیلی مد شده‌اند. یک فرش قدیمی می‌تواند به هر فضایی جان ببخشد. این مدل فرش‌ها اغلب از نظر رنگ و طرح غنی هستند؛ به‌عنوان یک قطعه پر از رمز و راز کف خانه پهن می‌شوند؛ طرح و نقش این فرش‌ها را می‌توان ساعت‌ها تحلیل کرد. چطور می‌توان این فرش‌ها در خانه وارد دکوراسیون کرد؟ چطور آنها را با لوازم و مبلمان ست کنیم. در ادامه این صفحه نی‌نی‌بان، با هم درباره فرش وینتیج کهنه‌نما بیشتر می‌خوانیم.

فرش وینتیج چیست؟
فرش‌های وینتیج، فرش‌هایی هستند که در ظاهر خود، قدیمی و کهنه به نظر می‌رسند. این یعنی در بدنه آن‌ها چیزی شبیه به سنگشور دیده می‌شود و لایه‌هایی از بافت آن‌ها بر اثر گذر زمان و عمر فرش، از بین رفته است. البته بسیاری از فرش‌هایی که امروزه به عنوان فرش وینتیج یا کهنه نما به فروش می‌رسند، در واقع فرش‌های قدیمی نیستند و صرفا توسط فرآیندهایی که در تولید آن‌ها انجام می‌شود، قدیمی به نظر می‌رسند. زیبایی فرش وینتیج در طی سالیان اخیر، طرفداران بسیاری پیدا کرده و به همین دلیل هم بازار تولید و فروش این نوع از فرش‌ها حسابی داغ است!

بسیاری از فرش‌هایی که امروزه به عنوان فرش وینتیج یا کهنه نما به فروش می‌رسند، در واقع فرش‌های قدیمی نیستند و صرفا توسط فرآیندهایی که در تولید آن‌ها انجام می‌شود، قدیمی به نظر می‌رسند.
فرش وینتیج یا کهنه نما در دکوراسیون داخلی
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فرش وینتیج در دکوراسیون منزل، آن است که به شما این امکان را می‌دهد که خانه‌هایی با سبک‌های دکوراسیونی متفاوتی از آن استفاده کنید، این یعنی این مدل از فرش‌ها هم برای فضاهای مدرن به کار می‌آیند و هم خانه‌هایی با طراحی کلاسیک!

این مدل از فرش‌ها می‌توانند رنگ‌های تند یا خیلی خنثی داشته باشند و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف عرضه شوند. بنابراین دست شما در انتخاب بهترین فرش وینتیج برای دکوراسیون منزلتان کاملا باز خواهد بود. کافی است، رنگ‌بندی و سبک طراحی دکوراسیون منزل خود را در نظر بگیرید و به سراغ فرش وینتیج یا کهنه نمای مورد نظر خود بروید.

فرش وینتیج و کهنه نما با طرح و مدل جدید، مدرن و فانتزی

انواع فرش وینتیج
به طور کلی فرش‌های وینتیج یا کهنه نما را می‌توان به دو دسته‌بندی کلی تقسیم کرد:

فرش وینتیج کهنه نما دستباف
اولین نوع از فرش‌های وینتیج، مدل‌های دستباف هستند. فرش‌های کهنه نمای دستباف ممکن است آنتیک باشند یا در سال‌های اخیر بافته شده باشند. فرش دستباف وینیتج کهنه نما بسیار گران‌تر از سایر انواع است.

فرش وینتیج کهنه نما ماشینی
فرش وینتیج ماشینی در سال‌های اخیر، در فروشگاه‌های فرش ماشینی عرضه می‌شود. صنعت فرش بسیار گسترده و متنوع است. جدیدترین انواع و طرح‌های فرش کهنه نما، در شرکت‌های فرش ماشینی، بافته می‌شوند. قیمت فرش ماشینی، بسیار پایین‌تر از فرش وینتیج کهنه نما دستباف است.

قیمت فرش وینتیج
برخی افراد تصور می‌کنند که فرش وینیتج باید حتما آنتیک باشد؛ با این حال همان‌طور که پیش از این هم اشاره شد امروزه بسیاری از فرش‌های وینتیج و طرح کهنه‌ نما هستند که به صورت ماشینی بافته شده‌اند. این فرش‌ها نیز به نوبه خود زیبایی‌شان را حفظ کرده‌اند و فضای خانه‌تان را جذاب‌تر می‌کنند. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که فرش‌های وینیتجی که خود، با مرور زمان کهنه شده‌اند، هزینه‌ای به مراتب بیشتر از فرش‌های وینتیج ماشینی دارند و طبیعتا از ارزش بیشتری نیز برخوردارند.

فرش‌های وینیتجی که خود، با مرور زمان کهنه شده‌اند، هزینه‌ای به مراتب بیشتر از فرش‌های وینتیج ماشینی دارند و طبیعتا از ارزش بیشتری نیز برخوردارند.
با این حال اگر تصمیم به خرید فرش وینتیج دارید می‌توانید با خیال راحت به مراکز و فروشگاه‌های موردنظرتان بروید، چراکه این نوع از فرش‌ها با تنوع هزینه بسیار متفاوتی که دارند هیچ گونه محدودیتی از نظر بودجه برایتان فراهم نمی‌کنند و شما می‌توانید متناسب با بودجه‌ای که در نظر دارید، فرش موردنظر خودتان را خریداری کنید.

فرش وینتیج و کهنه نما با طرح و مدل جدید، مدرن و فانتزی

انتخاب رنگ فرش وینتیج کهنه نما
تقریبا می‌توان گفت که هیچگونه محدودیتی در رنگ‌بندی فرش وینتیج وجود ندارد، با این حال شما می‌توانید همچون سایر المان‌های دکوراسیونی مورد نظر خود، با بررسی شرایط و اولویت‌ها، فرش وینتیج خود را انتخاب کنید. به طور کلی فرش‌هایی که به رنگ ختثی هستند می‌توانند در سبک‌ها و رنگ‌های متفاوتی از دکوراسیون منزل، کاربرد بیشتری داشته باشند. بنابراین اگر به دنبال دردسر انتخاب رنگ فرش نیستید و صرفا می‌خواهید که سریع‌تر یک رنگ بی‌دردسر انتخاب کنید می‌توانید به سراغ رنگ‌های خنثی بروید.

مطلب پیشنهادی: 12مدل فرش فانتزی اتاق خواب، پیشنهادی ویژه برای مادرها

چیدمان خانه با فرش وینتیج
به طور کلی، چه فرش شما وینتیج باشد و چه نباشد در چیدمان خانه‌تان نقش مهمی دارد و می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی از خود به جای بگذارد. برای مثال اگر خانه‌ای شلوغ و کوچک دارید بهتر است که برای خرید فرش وینتیج خود به سراغ مدل‌هایی بروید که از رنگ‌های روشن و یا طرح‌های بسیار کمی برخوردارند. با این کار می‌توانید فضای خانه‌تان را از شلوغی بیش از حد، رها کنید.

در کنار این نیز المان‌های دیگری همچون آباژور، گلدان، مبلمان، کاغذ دیواری و... همه و همه به زیباتر دیده شدن دکوراسیون منزل شما در کنار فرش وینتیج کمک می‌کنند. مهم‌تری چیزی که باید در نظر بگیرید این است که سلیقه و علایقتان چیست. با این حال، رعایت تناسبات را نیز دست کم نگیرید!

فرش وینتیج و کهنه نما با طرح و مدل جدید، مدرن و فانتزی

ضخامت فرش کهنه نما وینتیج
بسیاری از فرش‌ها دستباف کهنه نمای آنتیک، تارو پود مشخصی دارند. ممکن است نیاز به ترمیم و مرمت داشته باشند. این کار را باید به کارشناسان و متخصصان بسپارید. فرشی که با دست بافته شده باشد، ممکن است نظم فرش ماشینی را نداشته باشد. انواع فرش دستباف کهنه نما، بسیار نازک اند اما مدل‌های جدید ماشینی بسیار، یک دست و زیبا هستند.

خرید فرش وینتیج کهنه نما
چنین فرش‌هایی را باید از یک فروشگاه معتبر بخرید. چه از نوع فرش وینتیج ماشینی؛ چه فرش کهنه نمای دستباف جدید؛ امروزه فروشگاه‌های متعددی این فرش‌ها را عرضه می‌کنند و خرید آنلاین هم دارند.

قالیشویی در جشنواره



از قالی‌بافی در یک کارگاه قرضی تا صادرات فرش به اروپا/ منتظر کار دواتی نماندم

از قالی‌بافی در یک کارگاه قرضی تا صادرات فرش به اروپا/ منتظر کار دواتی نماندم

خریدار قالی

فاطمه سپهوند فارغ‌التحصیل رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه ملی است که پس از اتمام درسش به جای اینکه منتظر بماند شغل دولتی پیدا کند مسیر بافندگی فرش را دنبال کرده، او امروز و پس از حدود ۱۰ سال نه تنها به کارش علاقه دارد، بلکه با سرمایه حدود ۳ میلیون تومان توانسته برای ۱۵ نفر به طور ثابت شغل ایجاد کند.


از قالی‌بافی در یک کارگاه قرضی تا صادرات فرش به اروپا/ منتظر کار دواتی نماندم
خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، فاطمه سپهوند بافنده خرم‌‌آبادی که ۳۳ سال سن دارد با وجود مخالفت خانواده و اطرافیان فرش بافی را در یک کارگاه آموزشی یا می‌گیرد.

او که پس از راه‌اندازی کارگاه دوره طراحی فرش را در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز طی می‌کند، می‌گوید: دانشگاه جامع علمی کاربردی علاوه بر افزایش اطلاعات و تجربیات جدید در ایجاد انگیزه و معرفی ما نقش مهمی داشته است.

این بافنده جوان و باانگیزه می‌گوید: در مسیر بافت فرش با ناهمواری‌های زیادی مواجه شدم ، اما کوتاه نیامدم چون باور داشتم که خالق کرکیت من بودم، وقتی خودت چیزی را تولید می‌کنی مانند فرزندت دوستش داری.

با ابن بافنده فرش گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.





چطور شد با وجود تحصیلات دانشگاهی، این مسیر را انتخاب کردید؟

اینکه من این مسیر را انتخاب کرده‌ام برای خودش داستانی دارد، من سال ۹۰ از دانشگاه ملی فارغ التحصیل شدم، مدتی تمام استخدامی‌ها را شرکت کردم اما نتوانستم شغلی پیدا کنم.

یکی از دوستان به من گفت که تا شغلی پیدا می‌کنی فرش‌‌بافی را دنبال کن، وقتی این موضوع را مطرح کردم خانواده به شدت مخالفت کرد، می‌گفتند این همه درس خوانده‌ی که بافنده بشوی.

اما چون دلم نمی‌خواست بیکار بنشینم به یک کارگاه آموزش فرش رفتم و شروع به بافندگی کردم.

قبل از اینکه سراغ کارگاه بروید، به فرش‌بافی علاقه داشتید؟

قبل از اینکه به کارگاه آموزش فرش بروم علاقه چندانی نداشتم هر چند مادرم در گذشته بافنده فرش بود، اما وقتی به کارگاه رفتم علاقه‌ پیدا کردم و متوجه استعدادم در این حوزه شدم.

کارگاه را چه زمانی راه‌اندازی کردید؟

وقتی سراغ فرش بافی رفتم تازه تحصیلات را تمام کرده بودم و درآمدی نداشتم پول شهریه کارگاه را هم به زحمت تهیه می‌کردم ،پدرم هم که کمکی نکرد چون مخالف بود.

حتی برای خرید طرح اولیه گوشی خود را فروختم، فرش را تا نیمه یافته بودم که با دوستم تصمیم گرفتیم کارگاه بزنیم.





با چه قدر سرمایه شروع کردید؟

من با حدود ۳ میلیون تومان کار را شروع کردم، یا قرض و قوله کارگاه را راه‌اندازی کردیم.

چه حسی داشتید وقتی وارد این عرصه شدید؟

ببینید، بافت فرش سراسر عشق بود و زندگی، اینکه خالق محصولی بودی که مرگ ندارد حس شیرینی است.

در این مسیر خیلی اذیت شدم و ناهمواری‌های زیادی دیدم اما کوتاه نیامدم چون باور داشتم که خالق کرکیت من بودم.

وقتی چیزی را تولید می‌کنی مانند فرزندت دوستش داری.

چطور شد به فکر تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی افتادید؟

بعد از چند سال از فعالیتم در حوزه فرش سال ۹۵ یا ۹۶ بود که متوجه شدم رشته طراحی فرش در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد این شد که ورود کردم.

تحصیلات آکادمیک چه تاثیری بر فعالیت شما داشت؟

علاوه بر اینکه اطلاعات زیادی را در حوزه طراحی کسب کردم و تجربیات جدید و متنوعی را به دست آوردم، دانشگاه نقش مهمی در معرفی ما که جوان بودیم و تازه شروع کرده بودیم داشت.

حضور ما در نمایشگاه‌های مختلف داخل و خارج استان انگیزه ما را برای ادامه کار دو چندان کرد، ما پای ثابت همه نمایشگاه‌ها بودیم.

نکته دیگر اینکه من چون کارم رو دوست داشتم وقتی با دنیای جدیدتری آشنا شدم دیدمان بازتر شد و متوجه با ارزش بودن فعالیتم شدم.

خوب یادم هست در یک نمایشگاه رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور سفارش ۴۰۰ تابلو فرش را به ما ارائه کرد که دلگرمی و انگیزه زیادی به ما داد.





از اینکه سراغ شغل دولتی نرفتید، پشیمان نیستید؟

خیر، همه چیز شغل دولتی نیست، بعضی وقت‌ها باید ریسک پذیر باشی و منتظر نمانی معجزه‌ی اتفاق بیفتد باید خودتان معجزه کنید.

من می‌توانستم خانه بمانم به این بهانه که کار دولتی نیست اما توجیه مناسبی نبود.

به هر حال هر مسیری سختی‌های خاص خودش را دارد هیچ کاری آسان نیست، اما اگر به کارت علاقه داشته باشی موفقیت در انتظار تو است.

تلاش و کوشش پشت بند شغل علاقه داشته باشی عشق به کار باعث موفقیت در هر شغلی می‌شود،

نکته دیگر در بازار آزاد به ویژه صنایع دستی می‌توانیم ایده داشته باشیم و به آنها پر و بال بدهیم.

کمی درباره کارتان توضیح می‌دهید؟

من سالانه به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر آموزش می‌دهم که پس از پایان دوره و دریافت مدرک برای خودشان کسب و کاری راه می‌اندازند.

اکنون چند نفر ثابت برای شما کار می‌کنند؟

تا قبل از کرونا ۴۰ نفر برای ما به طور ثابت کار می‌کردند، اما کرونا به کسب و کارها آسیب وارد کرد، اکنون ۱۵ نفر به طور ثابت در کارگاه مشغول فعالیت هستند، تمام تلاشم را انجام می‌دهم تا به دوره قبل از کرونا برگردیم تا تعداد بیشتری را جذب کنیم.

تولید و بازار شما چطور است؟

تولید ما اکنون به سمت پیش فروش رفته است، حدود یک سال است قراردادی را با یک سری اشخاص منعقد کرده‌ایم و فرش‌های تمام ارگانیک یعنی فرش درشت بافت، تمام پشم با رنگرزی طبیعی را برای صادرات به کشورهای دیگر تولید می‌کنیم.





یعنی فرش‌های ارگانیک بازار دارید؟

بله، بازار خوبی دارد، این فرش‌ها برای اتاق کودک و افرادی که در بستر بیماری هستند بسیار مناسب است زیرا از زخم بستر جلوگیری می‌کند.

مواد اولیه این فرش را در استان تهیه می‌کنید؟

بله، نخ مورد را در استان تهیه می‌کنیم، رنگرزی هم که طبیعی است.

اولین درآمد را یادتان است؟

من اولین درآمدم از محل آموزش هنرجویان بود، چون زمانی که کارگاه را راه‌اندازی کردیم در حال بافت فرشی بودم که ارتباط زیادی با این فرش برقرار کرده بودم.

از درآمدتان راضی هستید؟

هر چند در شرایط کنونی و افزایش قیمت‌ها هزینه و در آمد با هم نمی‌خوانند، اما ما یک مجموعه هستیم سفره‌ی پهن شد کم و زیاد با هم کنار می‌آییم‌.

وقتی می‌گوییم فرش منظورمان فرش زیر پایی دست بافتی است که طرفداران خاص خودش را در دنیا از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی دارد.

ما بافنده‌های خوبی داریم از طرفی طرح‌های لری در گذشته نمادی از فضای استان بوده است، اما متاسفانه امروز مسوولان به راحتی از کنار این موضوع می‌گذرند و طرح فرش لری دستخوش تغییرات شده است.

ما در حوزه فرش دستبافت حرف برای گفتن داریم البته اگر مسوولان پای کار باشند، زیرا فرش درگذشته یکی از محصولات درآمد زا بوده اما واقعیت این است که امروز نه تنها فرش لری بلکه فرش ایرانی وضع خوبی ندارد به گونه‌ی که افغانستان هم از ما جلو زده است.

سخن پایانی اگر دارید.

من با وجود مشکلات و ناهمواری‌ها نمی‌توانم بی خیال باشم و اگر کاری را شروع کردم سنگ‌ها و موانع باعث نمی‌شوند که من جا بزنم، اما ده سال است که در این حوزه فعالیت دارم اما بیمه نیستم در حالی که چند سال دیگر جسمم فرسوده می‌شود.

قالیشویی تهرانپارس