دولت از شناسنامهدار شدن فرش ایرانی حمایت میکند؟
شناسنامه فرش مطالبهای که چندین دهه مطرح است اما تا همین چند سال پیش هیچ ساز و کاری از سوی متولیان فرش دستبافت از جمله مرکز ملی فرش در این خصوص صورت نگرفته است.
به گزارش ایران اکونومیست،
نبود شناسنامه فرش که میتواند سند مالکیت و از طرفی بیانگر مشخصات کامل
فرش از جمله نوع نقشه، نام طراح، نام بافنده و محل بافت، نوع رنگرزی، نوع
بافت و ... باشد، راه را برای بسیاری از متخلفان و متقلبان در داخل و خارج
از کشور باز گذاشته است.
تحریمها، مسیر صادرات و
فروش فرش ایرانی را با چالش جدی روبهرو کرد و راه برای رقیبان ایرانی
هموارتر از گذشته شد؛ به طوری که صادرات فرش ایرانی در این سالها نه تنها
از رتبه نخست سقوط کرده بلکه برخی از تولیدکنندگان قالی در کشورهای چین،
هند، نپال، تبت و پاکستان فرشهای خود را به نام قالی خوشنام و پرآوازه
ایرانی یا همان «persian carpet» در بازارهای جهانی به فروش میرسانند.
مسئلهای که ضربه مهلکی به اعتبار هنر و فرهنگ کشورمان وارد کرده است.
از
سوی دیگر ورود قاچاق بیرویه فرش افغانستان به کشورمان که به نام فرشهای
بلوچ، ترکمن، قشقایی و خراسان به فروش میرسند و در کنار آن تولید برخی
فرشهای بیکیفیت با گرههای تقلبی، مشتری داخلی را بیاعتماد و دلسرد به
خرید فرش دستبافت میکند.
در طول این سالها
روسای مرکز ملی فرش برای شناسنامهدار کردن فرشهای نفیس، هنری و حتی تجاری
پای در میدان گذاشتند ولی شناسنامههای طراحی شده در همان مراحل ابتدایی
کنار گذاشته شدند؛ چراکه خلأهای فراوانی داشتند از جمله نبود ضمانت اجرایی و
ردیابی فرش و ... .
در دولت قبل شرکت
دانشبنیانی، شناسنامهای را پس از شش سال تحقیق و آزمون و خطا با حضور
معاون اول دولت سابق و رییس مرکز ملی فرش رونمایی کرد. این شناسنامه که
شامل مشخصات کامل فرش، QRC محصول، ثبت آن در سامانه شناسنامه فرش، قابلیت
ردیابی بودن، تایید فرش و شناسنامه از سوی کارشناسان رسمی دادگستری، انتقال
مالکیت آن در دفتر اسناد و ... است، از ویژگیهای این مطالبه جدی تحقق
یافته جامعه فرش است.
در مقدمه شناسنامهای که از
سوی این شرکت ارائه شده بود، چنین آمده است: «با توجه به اهمیت و جایگاه
فرش دستباف ایرانی در فضای ملی و بین المللی، شناسنامهدار کردن فرش
دستباف، گامی موثر در جهت حفظ اعتبار و اصالت هنرفرش ایرانی است. از آنجا
که مدت هاست در خارج از ایران، شاهد کپیبرداری از نقشههای ایرانی و بافت
فرش تحت عنوان فرش ایرانی هستیم، به جهت مقابله با این مسئله و جلوگیری از
جعل و تقلب فرش دستباف ایرانی، شناسنامهدار کردن فرش دستباف از ضرورت خاصی
برخوردار است.»
این شرکت همچنین هدف اصلی از
شناسنامهدار کردن فرش ایرانی را چنین شرح داده بود: «هدف اصلی
شناسنامهدار کردن فرش دستباف، حفظ هویت و تایید اصالت فرش دستباف ایرانی و
جلب اعتماد مصرفکنندگان است. در همین راستا مجموعه ایران گره با ایجاد
زیرساختهای موردنیاز، امکان صدور شناسنامه فرش دستباف را فراهم نموده
است.»
در دولت قبل تفاهنامهای بین این شرکت
دانشبنیان و مرکز ملی فرش منعقد شد و قرار بود سرورهای سامانه ثبت
شناسنامه با مدیریت مرکز ملی فرش در این مرکز راهاندازی شود؛ البته دولت
سابق قول حمایت داده بود ولی با توجه به تامین نشدن نیروی دولتی برای اداره
این سامانه اتفاق خاصی در این حوزه رخ نداد.
اکنون
در آستانه بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی فرش دستبافت تهران، جامعه فرش
از وزیر صمت انتظار دارند برای پیشگیری از عرضه فرشهای تقلبی و قاچاق و
بازگرداندن اعتبار هنر چند هزار ساله قالیبافی ایرانیان با جدیت صدور
شناسنامه فرش را پیگیری و اجرایی کند.
پیش از این
نیز مهدی بابایی، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سنددار شدن و
صدور شناسنامه برای فرشهای نفیس ایرانی و نقل و انتقال آنها در دفاتر
اسناد رسمی سخن گفته بود.
به گزارش ایران
اکونومیست، درحالی که بهمن ماه سال ۱۳۹۷ رییس مرکز ملی فرش ایران وعدهی
شناسنامهدار شدن فرش ایرانی را داده بود، اما این طرح که مطالبه تعداد
قابل توجهی از فعالان حوزه فرش نیز محسوب میشود، همچنان بلاتکلیف باقی
مانده و چنین به نظر میرسد که کلید طلایی برای به سرانجام رسیدن چنین طرحی
حمایت دولت باشد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران:
فرش اهدایی به پوتین با طرح هنری اصفهان و از جنس ابریشم بود
ایسنا/اصفهان
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در این دولت توجه ویژهای که به صنعت فرش
شده و در حاشیه سفر هر رئیس جمهور به ایران، نمایشگاه فرشی برای ارائه هنر
صنعت فرش برپا شده تا زمینه برای توسعه مبادلات تجاری فراهم شود و به رسم
روابط تجاری از سوی ملت ایران به هر رئیس جمهور هدیهای داده میشود.
فرحناز
رافع در گفتوگو با ایسنا، درباره نمایشگاه تخصصی فرش که در حاشیه سفر
رئیس جمهور روسیه به ایران برپا شد، اظهار کرد: هدیهای که رئیس جمهور
ایران به پوتین داد، توسط فرش قنبرینیا بهعنوان یکی از تجار بخش خصوصی
بود. این هدیه از جانب ملت ایران بوده و پیش از این نیز طبق رسوم روابط
تجاری، تجار دیگری به رؤسای جمهور دیگر کشورها از جمله قطر و تاجیکستان
هدیه دادهاند و این کار برای چندمین بار انجام شد.
وی
با بیان اینکه به رسم مهماننوازی و تقویت روابط اقتصادی، تجار به
میهمانان خارجی هدیهای میدهند، گفت: در این نمایشگاه نیز فرش ۶ متری
ابریشمی خاص دستباف با طرح هنری اصفهان از سوی ملت ایران توسط بخش خصوصی و
شرکت فرش قنبرینیا هدیه داده شد که این فرش دستباف از جنس ابریشم بود، نه
طلا و نه نقره و جواهر.
رئیس مرکز ملی فرش ایران
با اشاره به اینکه حدود ۶ سال بود که تسهیلات و توجهی به حوزه صنعت فرش
نشده بود، افزود: اکنون دولت سیزدهم با توجه ویژه به صنعت فرش، سیاست
دیپلماسی اقتصادی فرش دستباف برای توسعه صادرات غیرنفتی را در نظر داشته و
مبادلات تجاری با کشورها را در اولویت قرار داده است.
وی
درباره نمایشگاههای تخصصی فرش، توضیح داد: روسای جمهور کشورهایی که به
ایران میآیند از نمایشگاه فرش بازدید خواهند کرد. با این کار نه تنها هنر
فرش ایران به آنها معرفی میشود، بلکه باعث ارتقاء هویت تاریخی و فرهنگی
فرش دستباف خواهد شد.
رافع با تاکید بر اهمیت
زنجیره ارزشی فرش دستباف، تصریح کرد: در زنجیره فرش دستباف ۲ میلیون نفر
فعال هستند که اگر هرکدام به طور متوسط خانواده ۴ نفره داشته باشند، ۸
میلیون نفر و به عبارتی یک دهم از جمعیت کشور از این صنعت ارتزاق میکنند.
وی
ادامه داد: رؤسای جمهور کشورهای ترکمنستان، ونزوئلا، تاجیکستان، قطر و
روسیه در حاشیه سفرشان به ایران از نمایشگاه فرش اصیل دستباف ایرانی بازدید
کردند و پس از این نیز هر رئیس جمهور در سفر به ایران از این صنعت با ارزش
بازدید خواهد کرد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطر
نشان کرد: توسعه مبادلات تجاری و صادرات غیر نفتی، اصلیترین هدف ما از
برگزاری نمایشگاه فرش برای رؤسای جمهور کشورها است.
وی
تأکید کرد: با تبادل این هدایا پیام صلح و دوستی را برای ملت و دولتهای
دیگر ارسال میکنیم. با این کار در کنار هدیه هنر ایرانی، مبادلات تجاری
بسیاری انجام خواهد شد، همچنین در دیپلماسی اقتصادی با فرش به دنبال تولید،
بازاریابی و بازارسازی جهانی هستیم.
به گزارش
ایسنا، رئیسجمهور ایران در تیرماه ۱۴۰۱ در هفتمین نشست سران کشورهای ضامن
روند آستانه میزبان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه بود که در حاشیه این نشست،
مرکز ملی فرش ایران با همکاری شرکت فرش قنبری نیا نفیسترین فرشهای ایرانی
را در محل سالن اجلاس سران نهاد ریاست جمهور به نمایش گذاشت.
در
این نمایشگاه که در حداقل زمان ممکن طراحی و اجرا شد، نفیسترین فرشهای
تمام ابریشم شهرهای قم، اصفهان، تبریز در اندازهها، طرحها و رنگهای
مختلف ارائه شد.
قالی فیک زیر پای ایرانیها
تحریم، افزایش چندباره نرخ ارز، افزایش مواد اولیه و دستمزد بافندگان فرش جزء دلایل کاهش تولید بوده و این عقبنشینی در حوزه تولید فرصت را در اختیار قاچاقچیان و برخی تجار قرار داده تا با واردات غیرقانونی و سفارش طرح و نقشه فرشهای ایرانی به بافندگان افغانستانی، از این آب گلآلود به بهترین شکل ممکن ماهی بگیرند.
به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه شرق در خبری نوشت که در اقدامی عجیب و کمسابقه فرش افغانستان به ایران قاچاق و به جای فرش ایرانی فروخته میشود!
قاچاق فرش افغانستان به ایران به حدی رسیده است که چیزی نمانده تا جای فرش ایرانی را بگیرد.
تحریم، افزایش چندباره نرخ ارز، افزایش مواد اولیه و دستمزد بافندگان فرش جزء دلایل کاهش تولید بوده و این عقبنشینی در حوزه تولید فرصت را در اختیار قاچاقچیان و برخی تجار قرار داده تا با واردات غیرقانونی و سفارش طرح و نقشه فرشهای ایرانی به بافندگان افغانستانی، از این آب گلآلود به بهترین شکل ممکن ماهی بگیرند.
بسیاری از فرشهایی که به ایران قاچاق میشوند، در برخی از فروشگاهها و حتی نمایشگاههای فرش به نام فرش بلوچ، ترکمن، خراسان و حتی قشقایی به فروش میرسند و فروشندگان این نوع دستبافتهها از عدم آگاهی و شناخت خریداران سوءاستفاده میکنند و هیچ اطلاعاتی درباره بافت، نوع رنگرزی و وارداتیبودن فرشها به مشتریان خود نمیدهند. باید گفت این فرشها به نسبت فرشهای ایرانی از کیفیت بسیار پایینتری برخوردارند و در بهترین شرایط ۱۰ سال دوام دارند.
در این میان
اتحادیههای فرش، مرکز ملی فرش بهعنوان متولیان فرش دستبافت برای برخورد
با این پدیده هیچ اقدام درخور توجهی نداشتهاند. بررسیها از بازار فرش
نشان میدهد فروشگاههای برخی از اعضای تشکلهای صنفی نیز مملو از فرش
قاچاق افغانستانی است.
به گفته
بسیاری از اهالی جامعه فرش، سلیقهای رفتارکردن برخی رؤسای مرکز ملی فرش،
نبود مشوق برای استفاده از شناسنامه فرش و عدم حمایت بخش دولتی از این
اوراق مالکیت و اصالت از مهمترین عواملی است که صدور معتبر شناسنامه فرش
را با چالش جدی مواجه کرده است.
گنجینههای ایرانی، نگین حراجهای خارجی
تهران- ایرنا- چند مورد از آثار هنری و عتیقهجات نفیس ایرانی از تابلوی «صف سلام» اثر «عبدالله خان» و فرشهای ابریشمی دوران صفویه گرفته تا یک اثر مهم از «بهمن محصص»، در حراجیهای ساتبیز و کریستیز به فروش گذاشته میشود.
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، در حراجی پیشروی کریستیز با عنوان هنر دنیای اسلام و هند شامل قالی و فرشهای شرقی طیفی از اشیا، تابلوها و دستنوشتههای نفیس از سراسر خاورمیانه، هند و اروپا به مزایده گذاشته میشود.
به نقل از وبسایت رسمی کریستیز، نگین این حراجی یک تابلوی باشکوه و نفیس اثر عبدالله خان نقاش دربار قاجار است که نوادگان فتحعلی شاه را در مراسم نوروزی صف سلام به تصویر میکشد.
این اثر با شکوه در اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی توسط فردیک کلی بارتلت (Frederic Clay Bartlett ) هنرمند و مجموعهدار فرانسوی در آمریکا خریداری شد و حالا قرار است با ارزش تخمینی ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار پوند چکش بخورد.
علاوه
بر این تابلوی عتیقه، ایران در این حراجی ۳۰ اثر دیگر نیز دارد که از آن
جمله میتوان به دو نقاشی از میرعلی تصویرگر معروف دوره قاجار، چند قلیان
میناکاری شده از دوره قاجاریه، یک پرتره از محمدعلی شاه قاجار به قلم
مصورالممالک و یک فرش ابریشمی پولونزی از دوران صفویه اشاره کرد که در
تاریخ ۴۰۰ ساله خود برای اولین بار به حراج گذاشته میشود.
حراجی هنر دنیای اسلام و هند شامل قالی و فرشهای شرقی کریستیز اول آوریل سال جاری میلادی (۱۲ فروردین ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد.
علاوه
بر حراجی کریستیز، هنر ایرانی این روزها در حراجی ساتبیز لندن نیز
میدرخشد؛ تابلوی مینوتور در ساحل دریا (Minotauro Sulla Riva Del Mare)
اثر بهمن محصص در حراجی رنسانس مدرن ساتبیز در کنار آثاری از پابلو پیکاسو و
ادوارد مونک به حراج گذاشته شده است. این اثر سالها در اختیار فرانچسکو
برونی بود که به محصص در ساختن مجسمههای برنزی کمک میکرد.
محصص
نقاش، مجسمهساز و مترجم پیشروی ایرانی ملقب به پیکاسوی ایران بود که
نقاشیهای آوانگارد وی از آثار معتبر نقاشی مدرن ایرانی محسوب میشود.
مینوتور موجودی اسطورهای است که بخشی از آن انسان و بخش دیگر گاو نر است.
مینوتور در ساحل دریا با قیمت تخمینی ۳۵۰ هزار تا ۴۵۰ هزار پوند به فروش گذاشته شده است.
کاربرد فرش وینتیج در دکوراسیون داخلی
ما در این مقاله راجع به مزایا و معایب فرش وینتیج یا فرش کهنه نما پرداخته ایم؛ تا انتها همراه تیتربرتر باشید.
تیتربرتر: هر
وسیله یا کالایی که با پسوند وینتیج همراه باشد، به شکلی کهنه نما، پتینه
یا فراتر از آن عتیقه به حساب می آید. با این توصیف، می توان گفت که فرش
وینتیج، در واقع فرش کهنه نما یا کهنه کاری شده است. اشتباه نکنید!
اگر
به راستی فرش های کهنه نما، دارای قدمت زیادی باشند، باید اتیکت قیمت
های گزافی را نیز یدک بکشند. اما از آن جایی که خرید چنین فرش هایی برای
عموم مردم ناممکن است، فرشهای پتینه یا کهنه نما به بازار عرضه شده و تنها
ظاهر فرش های عتیقه و کهنه را همراه دارند.
عده
زیادی از مردم به داشتن اجناس عتیقه گران قیمت و خاص علاقه مند هستند،
اما به راستی چه تعداد واقعا قادر به خرید چنین کالاهایی هستند؟ اگر پیش از
این با فرش وینتیج آشنا نبودید، اکنون با شناخت ماهیت آن، رویای همیشگی
داشتن فرش های عتیقه برایتان به واقعیت تبدیل خواهد شد.
در
حقیقت به این شکل تمام متقاضیان فرش های عتیقه که قادر به خرید واقعی این
محصولات نیستند، می توانند با انتخاب جذاب ترین و تاثیر گذارترین فرش
های وینتیج یا کهنه نما، همان شمایل و حس عتیقه را در منزل خود ایجاد کنند.
فوق العاده به نظر می رسد، این طور نیست؟ بدون آن که مجبور به پرداخت
مبالغ هنگفت فرش های عتیقه واقعی باشید، می توانید با پرداخت هزینه ای
معقول، یک فرش به ظاهر کهنه را تهیه کرده و همان فضا را ایجاد کنید.
هنگام
خرید و چیدن وسایل در خانه، صرف اهمیت دادن به نظر شخصی و نادیده گرفتن
قواعد چیدمان خانه، ممکن است نتیجه چندان خوشایند و زیبایی در پی نداشته
باشد.
این نوع فرش هم در ایران و هم در کشورهای
دیگر از جمله کشورهای اروپایی، طرفداران زیادی دارد و آن دسته از افرادی که
علاقه مند به دکوراسیون های داخلی خاص هستند، فرش پتینه را در شمار گزینه
های اصلی خود قرار می دهند.
این فرش در عین قدیمی
بودن و اصالتی که به شما می بخشد قیمت مناسب تری نسبت به فرش های سنتی را
دارد. البته ابعاد و اندازه های این فرش نیز متنوع بوده که توانسته هر
سلیقه ای را راضی نگه دارد. شاید بنظر شما سبک و مدل فرش وینتیج بسیار خاص
بوده و ست کردن آن با انواع دکوراسیون بسیار سخت است، اما این طور نیست
برعکس باور عموم این فرش به راحتی با هر سبکی می تواند ست شده و یک
دکوراسیون بی نقص را برای شما ایجاد کند.
در نام
فرش vintage ، بهتر است بدانید که وینتیج یک کلمه ی فرانسوی بوده به معنای
قدمت شراب است اما منظور در این نوع فرش سبک قدیمی میباشد. که البته با
نام ئهای فرش قدیمی و کهنه نما نیز در بازار به فروش می رسد. این فرش در
عین سادگی، اصالت و جذابیت بالایی را داراست. این اصالت مورد توجه بازارهای
خارجی بوده و یکی از گزینه های صادرات در ایران است.
فرش وینتیج در دکوراسیون داخلی
فارغ
از این که فرش کهنه نما چیست؟ باید گفت که این نوع فرش دارای این مزیت است
و فرش های قدیمی و وینتیج همیشه ایده خوبی برای انتخاب در هر قالب
دکوراسیونی در خانه هستند.
به واقع این نوع فرش،
دارای این مزیت است که در هر دو قالب سنتی و مدرن جای گرفته و می تواند با
عناصر فضای داخلی به راحتی سازگاری داشته باشد. کافی است که از ترکیب رنگ
درستی استفاده کرده و طرح و نقش فرش را با سایر المان های دکوراسیون داخلی
هماهنگ انتخاب نمایید.
فرآیند تبدیل فرش نو به فرش وینتیج
فرآیندی
که در آن یک فرش دستباف نو به فرش وینتیج و کهنه نما تبدیل می شود،
دواشور کردن عنوان می گردد. در این فرآیند، فرش های دستباف را در معرض
هیپوکلریت کلسیم قرار داده و این ماده رنگ و حالت نو تار و پود فرش را
تضعیف کرده و شمایل کهنه و رنگ و رو رفته به آن می بخشد.
برای
انجام این کار، ابتدا باید فرش به وسیله محلولی شامل چوبک، خاکستر و آب
شسته شود. (این محلول خاصیت قلیایی دارد.) پس از آن هیپوکلریت را به میزان
مناسب با ابعاد فرش، روی تار و پود فرش می ریزند تا فعل و انفعالات لازم
صورت گرفته و در نهایت دوباره فرش را آبکشی خواهند کرد.
پس
از انجام اقدامات لازم برای کهنه نما کردن فرش های معمولی، بخشی از تار و
پود آن ها ساییده به چشم آمده و بخشی به شکل پا خورده شده جلوه می کند.
موضوع مهم در این فرآیند و محصول نهایی آن، چنین است که نا هماهنگی در ظاهر
فرش ایجاد شده و قرار نیست ساییدگی یا رنگ و رو رفته شدن آن، یکدست باشد.
(درست مانند چیزی که در فرش های کهنه واقعی داریم.)
نکته:
البته یک روش سنتی نیز برای کهنه نما کردن فرش وجود دارد که به زمان به
مراتب بیشتری نیاز خواهد داشت. اگر به یاد داشته باشید چند دهه قبل، عادت
پهن کردن فرش مقابل مغازه های فرش فروشی وجود داشت. عابران از روی این فرش
ها عبور کرده و شاید نمی دانستند که علت آن، کهنه نما کردن فرش است. به
این شکل فرش در معرض تابش مستقیم نور خورشید و رفت و آمد بالا قرار گرفته و
به فرش پتینه و کهنه نما تبدیل می شد.
یک فرصت عالی
حال
که دانستید فرش پتینه چیست؟ باید گفت که یک فرصت عالی در این میان وجود
دارد: اگر فرش دستباف فعلی منزل شما، تا حدودی تکراری و کسل کننده شده یا
بخش هایی از آن مشکلاتی پیدا کرده و دیگر جلوه سابق خود را ندارد، می
توانید از این تکنیک برای کهنه نما ساختن فرش استفاده کنید.
به
این ترتیب، علاوه بر این که نیاز به خرید یک فرش جدید گران قیمت نخواهد
بود، فرش وینتیج جذاب و فوق العاده زیبایی خواهید داشت! این یکی از تکنیک
هایی است که به شما کمک می کند تا تحول قابل توجهی در دکوراسیون داخلی
منزل خود به وجود آورده و سبک و استایل آن را به کلی متفاوت سازید.
ویژگی های فرش وینتیج چیست؟
این فرش مانند سایر فرش های موجود در بازار از معایب و مزایای مختلفی برخوردار است که ما به صورت اختصار برای شما شرح می دهیم.
مزایای استفاده از فرش وینتیج
از جمله مزایای استفاده از فرش وینتیج، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
جلوه زیبا و شیک
دارای طرحی با اصالت
سازگار با سبک دکوراسیون داخلی
قیمت ارزان در مقابل فرشهای کهنه واقعی
تبدیل فرشهای قدیمی خانگی به فرش کهنه نما
و سایر موارد
در
بالا دیدیم که فرش وینیتج چیست؟ (vintage چیست) ما در این مقاله راجع به
مزایا و معایب فرش وینتیج با شما گفت و گو کردیم، امیدواریم پس از خواندن
این مقاله بتوانید به راحتی فرش مورد نظر خود را انتخاب کنید.)