طراحی قالی در ورطه فراموشی
ایسنا/خراسان رضوی صنعت فرش ایران
که نمادی از فرهنگ خاص زندگی مردم این مرز و بوم است، نمونههای درخشان آن
در ایران و کشورهای خارجی کم نیست و نشانگر سالها تجربه و کمال تدریجی
این هنر در طول تاریخ است.
هر فرش و نقوش زیبای
آن و رنگهای طبیعی به کار رفته در قالیهای دستباف به راحتی به دست نیامده
که به دلیل بیتفاوتی چراغ این هنر هر روز کم سوتر از قبل شود.
یکی
از مراحل تولید فرش زیبا و برخورداری از نقوشی دل انگیز طرح و نقشه آن است
که شهر کاشمر همان طور که به لحاظ داشتن دارهای قالی فراوان برجسته بوده
در زمینه ارائه طرح و نقشه نیز هنرمندان زیادی از عمر خود را در این کار
صرف کردهاند.
احمد شجاعی یکی از طراحان بهنام
منطقه کاشمر در زمینه نقشه کشی قالی که فعالیت خود را از دهه ۵۰ آغاز کرده
است، همزمان که طراحی و نقشه کشی قالی را انجام میداده تولید فرش دستباف
را نیز آغاز نموده تا نقشهای روی کاغذ را به زیبایی در بافت قالی مشاهده
کند.
وی در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: به لطف
خدا و با علاقه زیاد توانستم این طرحها را ایجاد کنم در دوران تحصیل به
داروسازی علاقه فراوانی داشتم اما علاقهام به صنعت فرش باعث شد طراحی و
نقشه کشی را به طوری کار کنم که جزء افراد نوآور و و پدیدآورنده نقشهای
جدید باشم.
این هنرمند با بیان اینکه به هنر
طراحی باید عشق ورزی و به آن علاقه خاصی داشته باشی ادامه میدهد؛ طی
سالهای ۵۱ تا ۵۷ طراحی فرش را زیر نظر محمد علی صدوقی فرا گرفتم و برای
کسب موفقیت بیشتر در سال ۶۹ با سفر به تبریز از محضر استاد ندیم همدانی کسب
فیض کردم.
شجاعی که به اعتقاد خودش هیچ کدام از
طرحهایش شبیه دیگری نیست، افزود: همواره اصل خلاقیت و نوآوری را در طراحی
خود مد نظر داشتهام و همین منجر به برجسته شدن طرحهایم در استان است.
شجایی
که تجربهای چندین ساله از ایجاد طرح قالی با دود سماور و دود بخاری در
کارنامه خود دارد، اظهار کرد: در کنار طراحی و نقاشی قالی به بافت انواع
قالی به اشکال مختلف هندسی، دایره، هشت ضلعی و بیضی در سایزهای کوچک و بزرگ
پرداخته است.
طراحی قالی در ورطه فراموشی
عکس از آرشیو
وی
علت موفقیتش را در عدم کپیبرداری از نقشههای بزرگان کشور دانست و تصریح
کرد: در هیچ جای کشور نمونههایی شبیه طرحهایش وجود ندارد و طرحها مربوط
به منطقه خراسان است.
این طراح قالی با بیان
اینکه از طرحهایش پنج تا ۶ قالی بیشتر نبافته است، افزود: در گذشته چون
رابطه طراحان با یکدیگر کمتر بوده خلاقیت کمتری داشتند، هر چند طرحهای آن
بزرگان برای ما الگو و میراث ماندگار است اما برای مسئولان بیاهمیت بوده و
فقط اقشار خاصی علاقه و نگهداری میراث گذشتگان را دارند.
وی
وجود طرح های فانتزی در این زمان را نا همخوان با فرهنگ کشورمان دانست و
اظهار کرد: کسانی که با فرش دوست هستند میتوانند با روح و روان فرش و
فرهنگ اصیل ایرانی ارتباط برقرار کنند لذا باید تلاش کنند این فرهنگ باقی
بماند.
شجاعی با بیان اینکه این هنر سختیهای خاص
خودش را دارد، تصریح کرد: باوجود اینکه تاکنون شاگردان بسیاری تربیت
کردهام اما تعدادی اندکی از آنها این کار را ادامه دادهاند.
وی
که در حال حاضر سفارشهای بسیاری برای بافت قالی دارد که در نوبت هستند،
توانسته بهترین قالی ریز بافت جهان نقشه منظومه شمسی را با بهترین بافت از
خود به یادگار بگذارد که در موزه تهران از آن نگهداری میشود.
این
طراح قالی عنوان کرد: بیتفاوتی مسئولان به این هنر موجب شده با توجه به
اینکه بسیاری از قالیبافان و نقشهکشان پا به سن میگذارند، تعداد کمی کار
آنها را ادامه دهند.
وی با انتقاد از اینکه هیچ
گونه تبلیغی برای هنر قالیبافی و نقشهکشی در کشور صورت نمیگیرد، اظهار
کرد: اگر به همین منوال پیش برویم فرهنگ فرشبافی ۲۷۰۰ ساله این منطقه تا
چند سال آینده به فراموشی سپرده میشود.
شجاعی
وجود کارخانجات تولید فرش ماشینی را در کمرنگ شدن این فعالیت در کشور موثر
دانست و گفت: متاسفانه ایرانیان از تمدن و فرهنگ خودشان که فرش دستباف است
در منازلشان استقبال نمیکنند تا برای فرزندان خود یادگار به جای بگذارند.
وی
از افراد با تجربه در صنعت فرش میخواهد تا میدان را برای کشورهای خارجی
خالی نکنند، زیرا هنوز هم میتوانیم حرف اول را در زمینه نخ، پشم، رنگ، طرح
و بافت قالی در جهان بزنیم، لذا اگر حمایت شویم هنرمندان فراوانی در این
عرصه پای کار هستند.
این هنرمند با بیان اینکه
تجار افغانستان و انگلستان برای تولید فرش در آن کشورها و استفاده از طرح
هایش در آن مناطق از وی دعوت کردهاند، عنوان کرد: در حال حاضر سختیهای
فراوانی را تحمل میکنم ولی خاک کشورم را به دنیای پول خارجیها نمیفروشم.
طراحی قالی در ورطه فراموشی
عکس از آرشیو
شجاعی معتقد است؛ جوانان ایران اگر بخواهند میتوانند فرهنگ ۲۷۰۰ ساله هنر قالیبافی کشورمان را دوباره زنده کنند.
وی
هزینه بالای ثبت طرحهایش را از جمله مشکلات پیش روی هنر خود دانست و گفت:
متاسفانه بعد از چندین سال متوجه شدم که از طرحها و نقشههای من کپی
برداری شده و مورد استفاده قالی بافی در شهرهای دیگر قرار گرفته است.
او
که در طراحی نقشه طی ۱۰ سال در استان خراسان مقام اول را کسب نموده و
توانسته چندین سال در کشور مقام دوم طراحی را نیز کسب کند، افزود: اکنون
تولید فرش و طراحی نقشههای قالی را به سفارش افراد انجام میدهم و تاکنون
توانستهام بیش از ۸۰۰ طرح متفاوت در اندازههای بزرگ و کوچک برای بافت
قالی ارائه دهم.
وی با بیان اینکه نباید گذاشت به
راحتی این هنر از بین برود، عنوان کرد: با راهاندازی سامانه اطلاعات جامع
برای قالی کشورمان در خصوص میزان تولید، نوع، رنگ، اندازه و نقشه میتوان
به راحتی نیاز تجار خارجی را برآورده کرد البته اگر دولتمردان توجه ویژه به
این بخش داشته باشند.
عشق به فرش سودای مهاجرت را از سرم انداخت | داستان یک فرش، داستان یک زندگی
قرار بود چمدانش را ببندد و به دورترین گوشه دنیا مهاجرت کند. در تمام روزهایی که دنبال یادگیری زبانهای خارجی و مشاغل لاکچری بود هرگز به ذهنش خطور نمیکرد که روزی به حرفه مورثیشان بازگردد و کبوتر جلد سرای رحیمیه و بازار تهران شود. این قصه «سارا مشایخ» دختری است که در سرای رحیمیه حجره فرشفروشی دارد و برای معرفی آن به بازارهای جهانی تلاش میکند.
بهاره خسروی / محله
همشهری آنلاین -
بهاره خسروی: سارا دختر دهه هفتادی که در دانشکده هنر دانشگاه تهران رشته
طراحی صنعتی را خواند. البته در کنار تحصیل از علاقهاش به موسیقی غافل
نماند و بهصورت حرفهای دورههای آموزشی این هنر را دنبال کرد، هر چند شغل
آبا و اجدادی سارا در حوزه فرش بود و خانوادگی در این حرفه ید طولایی
داشتند اما ترجیح میداد حرفهای متناسب با دانش و تواناییاش و سازگار با
روحیهاش را انتخاب کند. کار در آتلیه عکاسی، مهدکودک، حوزه گرافیک و
کارهای دفتری و اداری و آموزش موسیقی همه و همه را تجربه کرد اما گمشده او
چیز دیگری بود.
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
سارا
عاشق رنگ و نقش و ترکیب آنها کنار یکدیگر بود. دختری که تفریحش در دوران
کودکی گشتوگذار و قایمباشک میان فرشهای سرای رحیمیه بازار بود، به طبع
شاید گمشدهاش هم در هنر و صنعت فرشبافی بود. میگوید با یک سفارش تلفنی
خرید فرش، مسیر زندگیاش حسابی تغییر کرد. حالا این دختر جوان علاوه بر
اینکه این روزها در کسوت یک کارشناس کار خرید و فروش فرش را انجام میدهد،
در فضای مجازی با معرفی و قصههای فرش سعی در حفظ این هنر بومی را دارد.
داستان یک فرش، داستان یک زندگی | عشق به فرش سودای مهاجرت را از سرم انداخت
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
سارا
از نوادگان نسل پنجم خانواده مشایخ است که در حوزه فرش فعالیت میکنند. در
واقع فرش شغل مورثی خانواده مشایخ است. سارا در باره مورثی بودن حرفه فرش
در خانوادهاش توضیح میدهد: «پدربزرگم و همچنین پدرزن پدربزرگم همگی در
کار فرش بودند. مادربزرگم از بافندههای فرش بود. وقتی پدربزرگ و خانواده
پدریام از اصفهان به تهران کوچ کردند، همگی در تهران کارگاه فرشبافی
راهاندازی کردند و سرپرستی کارگاه را عهدهدار شدند و در واقع از خانواده
پدریام میتوان بهعنوان افرادی نام برد که هنر فرشبافی را به تهران
منتقل کردند. همانطور که میدانید اصفهان یکی از مناطق نمونه کشور در هنر
فرشبافی است.»
داستان یک فرش، داستان یک زندگی | عشق به فرش سودای مهاجرت را از سرم انداخت
رنگ غایب جعبه مدادرنگی
رنگ
سفید یکی از رنگهای بیاستفاده و اما پای ثابت جعبه مدادهای رنگی است که
فقط نقاشان حرفهای فوت و فن کار با این رنگ را بلدند. اما جالب است که این
رنگ برای رنگرزی بهویژه نخ فرشها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. سارا
با اشاره به این موضوع گریزی به روزهای کودکی و رنگ همیشه غایب مداد
رنگیهایش میزند. او تعریف میکند: «چیزی در حدود بیست یا بیست و پنج سال
پیش بود که پدرم در اطراف تهران کارگاه قالیبافی داشت. برای رنگرزی پشمهای
ریسده شده از رنگ سفید استفاده میشد. اغلب پدرم وقتی مداد رنگی میخرید،
رنگ سفیدش را جدا میکرد و بقیه آنها نصیب من میشد. دنیای کودکانهام با
همان مدادها حسابی رنگین میشد. چه لذتبخش بود که پدرم بعد از چند روز
دوری با یک بسته مداد رنگی به خانه باز میگشت و با قصه و داستانهایش از
دنیای فرش برایم از دنیایی متفاوت تعریف میکرد که در فضای شهری کمتر فرصت
تجربه آن را داشتیم.»
داستان یک فرش، داستان یک زندگی | عشق به فرش سودای مهاجرت را از سرم انداخت
قصه رنج فرش عتیقه
بعد
از ماجرای مداد رنگیها حالا نوبت قصه رنج فرش عتیقهای است که از دوران
کودکی تا امروز از وسایل محبوب سارا درخانه و این روزها در محل کار است. او
با یادی از شیطنتهای کودکیاش در سرای رحیمیه و ماجرای فرش عتیقه محبوبش
میگوید: «علاقه به فرش در واقع از همان کودکی در ضمیر ناخودآگاه من نشسته
بود. همه روزهای شیرین کودکیام در میان فرشهای سرای رحیمیه در حجره پدر
بزرگم گذاراندم. خاطره دورهمیهای کسبه قدیمی و سفره پهن کردن و ناهار
خوردن و چرت زدن بعد از ظهرها در دل فرشهای رنگاررنگ، رنگینترین بخش
زندگیام است. خاطرم است روزی پدر با یک فرش کوچک به اندازه قنداق یک نوزاد
به خانه آمد. این فرش تقریباً سوخته بود و شیرازههای آن نابود شده بود.
پدر از سختیها و رنجی که بر سر این فرش آمده بود برایم تعریف کرد که چه
روزگاری را به خودش دیده تا امروز به دست ما رسیده است و اینکه ممکن است
علائم این سوختگی نشان از آتشسوزی باشد. منگولههای قدیمی در واقع نشان از
قدمت این فرش داشت که با همه این اتفاقات بهعنوان یک اثر تاریخی هویتی به
دست ما رسیده است. از همان روز که پدرم قصه آن فرش را تعریف کرد، آن فرش
محبوب من روی صندلی و زیر سازهایی که میخریدم بود. این روزها هم همان فرش
را در مغازه روی میزم بهعنوان یک اثر ارزشمند نگه داشتهام. در واقع این
اتفاقات گرایشهای اولیه من به فرش بود که به مروز زمان در غبار
روزمرگیهای زندگی کمرنگ شده بود.»
داستان یک فرش، داستان یک زندگی | عشق به فرش سودای مهاجرت را از سرم انداخت
تغییر مسیر زندگی با یک سفارش
اما
میرسیم به ماجرای اتصال مجدد سارا به دنیای فرش و پیشه آبا و اجدادیاش
که روایت جالبی دارد. او تعریف میکند: «در دانشگاه هنر طراحی صنعتی
خواندم و مثل هر جوانی بعد از فارغالتحصیلی دنبال شغل مناسب و به قولی
دهان پرکن بودم. ابتدا سراغ کارهای دفتری و اداری رفتم. حتی مدتی کارهای
گرافیکی، کار در آتلیه عکاسی و آموزش موسیقی به کودکان در مهدکودک را هم
تجربه کردم تا اینکه روزی دوستی در خارج از کشور داشتم که به من سفارش خرید
فرش داد. از سر کنجکاوی با توجه به پیشینه خانوادگی که داشتیم راهی بازار
تهران شدم و با نیمچه اطلاعات و دوربین عکاسی که ازدوران دانشجویی داشتم
شروع به عکس گرفتن از فرشها کردم. تقریباً از ۱۲۰ تخته فرش عکس گرفتم و
اطلاعات و مشخصات آن را برای دوستم ارسال کردم. دوستم همه فرشها را پسندید
و من تقریباً همه آنها را که بهصورت امانت از بازاریها گرفته بودم
فروختم. خیلی لذت بردم از اینکه در این کار موفق شدم و توانستم در نخستین
تجربه همه فرشها را بیآنکه سرمایه از خودم بگذارم بفروشم.»
فروش
فرشها باعث میشود که سارا این بار با عزمی مصمم سراغ حرفه پدری دربازار
تهران و سرای رحیمیه برود و برای خودش حجرهای دست و پا کند. البته او فقط
به خرید فروش فرش بسنده نکرد و سعی کرد با اطلاعات و علم بیشتر و به روزتری
وارد وادی فرش شود.
داستان یک فرش، داستان یک زندگی | عشق به فرش سودای مهاجرت را از سرم انداخت
فضای مجازی و احیای هنر اصیل ایرانی
به
عقیده سارا کار فرش از همان ابتدا گره خورده با رنج و عشق است. حرفهای که
همه مراحل آن از چیدن پشم گوسفندان، ریسیدن، رنگرزی و گره زدن نخها به
تار و پود قالی و شانه زدن گرهها و در نهایت دست نوازش کشیدن روی هر رجی
که بافته میشود سراسر عشق است. در واقع قالیباف با روح و جانش به تار و
پود قالی گره میزند. این هنر اصیل پر زحمت و مشقت باید حفظ شود. هنری که
تبدیل به ضربالمثل معروفی در کشور آلمان شده است. او میگوید: «آلمانیها
ضربالمثلی دارند که وقتی برای کاری میخواهند به آن وزن و اعتبار دهند،
میگویند مثل خانهای که قالی ایرانی دارد.»
در
واقع سارا برای حفظ همین اعتبار فرش ایرانی در فضای مجازی و اینستاگرام
پیجی را برای معرفی فرش ایرانی راهاندازی کرده است. او در این باره توضیح
میدهد: «من بلاگر فرش نیستم و در واقع از پیج برای تبلیغات تجاری
استفاده نمیکنم. وقتی درمطالعاتم دیدم فرش ایرانی چه جایگاهی دارد تصمیم
به تولید محتوا در حوزه فرش ایرانی برای جذب توریست و معرفی فرش ایرانی
گرفتم. در واقع در این پیج قصهها و وقایع بازار رحیمیه و فرشها را با
زبان ساده برای همه تعریف میکنم تا با فرش ایرانی و ارزش، اهمیت و قدمت
آنها شوند. اینکه هر فرش در هر منطقهای دارای چه ویژگیهایهایی است و
براساس اقلیم آب و هوایی چطور از آنها استفاده و نگهداری کرد و اینکه مردم
با چرخه تولید فرش آشنا شوند. اما به فکر دو زبانه کردن پیجم به زبان
انگلیسی هستم تا مردم بیشتری با ویژگیها و اصالت فرش ایرانی آشنا شوند.»
عکس رایگان با لباسهای ترکمن
یکی
از کارهای جالب حجره سارا برای جذب گردشگر و سرگرمی مشتری در زمان خرید در
اختیار قرار دادن لباسهای سنتی ترکمن برای گرفتن یک عکس یادگاری در حجره
کنار فرشهای رنگین مغازه است. او در باره این ابتکار جالبش میگوید:
«لباسهای ترکمنی که همگی نماد و نشانهای فرهنگ و هنر بانوان این خطه
زیبای کشورمان است و نشانگر فرهنگ وآداب و رسوم مردم کشورمان است . در
روزهای شاد و مراسمهای مهم، مهمانیها و عروسیها با لباس متنوع روزگارشان
را شیرین میکنند. در واقع سعی دارم با این کار به نوعی معرفی بخشی از
فرهنگ اصیل کشورمان را برای توریستها و حتی بسیاری از جوانان که آشنایی با
فرهنگ ترکمن ندارند، فراهم کنم تا علاوه بر خرید و لحظههای دلچسبی که از
بازار تهران دارند یک لحظه خاطرهانگیز را در کنار عزیزانشان ثبت کنند.»
داستان یک فرش، داستان یک زندگی | عشق به فرش سودای مهاجرت را از سرم انداخت
حفظ اعتبار جهانی فرش ایرانی
این
روزها با توجه به تغییر سبک زندگی و علایق بهویژه میان نسل جدید فرش
ایرانی گرد و غبار روزمرگی پنهان شده و رو به فراموشی و زوال است. اما سارا
مشایخ ویژگیهای منحصربهفردی را در فرش ایرانی میبیند که حفظ اعتبار
جهانی وظیفه هر فردی میداند و میگوید: «پشت همه فرش از همان چرخه تولید
قصه خواندنی و عجیبی وجود دارد. همانطور که از نامش پیداست فرش دستباف از
همان ابتدا با دست و الهام از طبیعت شروع میشود. هنری که شایدن ظیر آن این
روزها کمترپیدا شود. هرچه بیشتر وارد دنیای فرش میشویم به رمز و راز
پیچیدهتری میرسیم و چالشهای زیباتری را پشت سر میگذاریم. برای نمونه در
خطه عشایر زنهایی را میشناسم که بینقشه از روی عادت و سینه به سینه کار
بافت قالی را یاد گرفتهاند و گلهای زیبا را روی فرش به تصویر میکشند.
هنر بداهه موضوعی است که این روزها آموزش آن در دانشگاهها مطرح شده، اما
سالهاست زنان ما در فرشبافی از این هنر بهره میبرند.»
مشایخ
این ویژگیهای بینظیر فرش ایرانی را برای حفظ هویت و اصالت هنر
صنایعدستی ایرانی منحصر بفرد میداند و میگوید: «برای حفظ این هنر باید
ابتدا از خودمان شروع و با استفاده از آن در خانه قبل از هر چیز از
صنعتگران داخلی حمایت کنیم. نکته بعدی کمک گرفتن از ابزار رسانه است.
رسانهها امروز کمک خوبی برای معرفی و اشاعه این هنر اصیل ایرانی است تا در
فضای مجازی و عرصههای بینالمللی فرش ایرانی دیده شود. نسل جوان باید در
جهانی شدن فرش ایرانی نقش مهمی ایفا کنند.»
آغاز به کار نمایشگاه سراسری "فرش و تابلو فرش" در کرمانشاه
ایسنا/کرمانشاه مدیر روابط عمومی نمایشگاه بینالمللی کرمانشاه از آغاز به کار نمایشگاه سراسری فرش و تابلوفرش دستباف همزمان با نمایشگاه بازرگانی عمومی در استان خبر داد.
حامد وفاپور در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آغاز به کار این نمایشگاه از امروز (۲۲ خرداد) در کرمانشاه، اظهار کرد: این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاههای کرمانشاه واقع در انتهای پارک شاهد کار خود را آغاز کرده و تا ۲۷ خرداد برقرار است.
وی ساعت بازدید از این نمایشگاه را از ساعت ۱۶ تا ۲۲ اعلام کرد.
مدیر روابط عمومی نمایشگاه کرمانشاه با بیان اینکه این نمایشگاه در فضای دو هزار مترمربع و در قالب ۶۰ غرفه بنا شده، یادآور شد: در این نمایشگاه شرکتهایی از قم، اصفهان، تهران، همدان، شیراز، کاشان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه حضور دارند.
وفاپور تاکید کرد: در این نمایشگاه انواع فرش، تابلوفرش و به صورت محدودتر لوازم خانگی، لوستر، کالای خواب و... عرضه میشود.
وی هدف از برپایی این نمایشگاه را حمایت از تولیدکنندگان فرش و تابلوفرش برای عرضه بدون واسطه کالا و به دست آوردن بازارهای جدید عنوان کرد.
از کجا بفهمیم فرش ابریشم است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
فرش
ابریشم همان طور که از نامش پیداست یکی از هنرهای دستی فاخر ایرانی و
سرمایهای گران بها است. ارزش و جایگاه فرش ابریشم به اندازهای است که
حتی در خارج از کشور هم طرفداران خاص خود را دارد. اما متأسفانه عدهای
سودجو از عدم آگاهی افراد عادی و علاقهمند به فرشهای ابریشم سو استفاده
کردهاند و محصولاتی تقلبی را با عنوان فرش ابریشم اصل به فروش میرسانند.
در
این مطلب میخواهیم به شما بیاموزیم که با در نظر گرفتن چه نکاتی، فرش
ابریشم تقلبی را از فرش ابریشم اصلی تشخیص دهید و سرتان کلاه نرود! با ما
همراه باشید.
فرش دستباف ابریشم؛ ترکیبی از زیبایی و اصالت
فرش
دستباف ابریشم را میتوان یکی از نفیسترین و گرانبهاترین جلوههای هنر
اصیل ایرانی دانست که دارای شهرت جهانی است. وقتی صحبت از فرش ابریشم
میشود، اولین موضوعی که ناخودآگاه به آن فکر میکنیم، اصالت اثر و قیمت
فرش ابریشم است. فرش ابریشم دستباف در مقایسه با سایر فرشهای دستباف گران
قیمت است و علت این موضوع به استفاده از الیاف ابریشم خالص برمیگردد.
قیمت
این فرشها باعث شده تا استقبال مشتریان از این نوع فرشها نه تنها به
دلیل کیفیت، زیبایی و اصالت آثار، بلکه به عنوان خرید یک کالای سرمایهای
بیشتر شود. فرشهای تمام ابریشم، از الیاف 100% طبیعی و خالص ابریشم بافته
میشوند و بیشتر جنبه تزئینی دارند. از این فرشها برای تابلو فرش هم
استفاده میشود.
آنچه دیگران می خوانند:
شوخی زشت احسان علیخانی با شرکت کننده جوان | پسر جوان مسابقه را ترک کرد
حرکات خنده دار هالک ایرانی همه را متعجب کرد | هالک ایرانی به سیم آخر زد
چهره غمگین یکتا ناصر همه را شوکه کرد | بیماری یکتا ناصر چیست؟
جلف بازی پژمان جمشیدی در کنار هوادارانش | پژمان جمشیدی شورش را درآورد
کنایه تند مهران مدیری به مردم | دلیل عصبانیت مهران مدیری چیست؟
دو
گروه دیگر از فرشهای دستباف هم هستند که در دسته بندی فرشهای ابریشم
قرار نمی گیرند، ولی در بافت آنها از ابریشم استفاده شده است:
جذابترین ها
دعوای ایران خودرو و وزارت صمت بر سر قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه|توپ در زمین یک شرکت ناشناس
خبر بد برای متقاضیان نهضت مسکن ملی|بلای مسکن مهر تکرار می شود
واکنش مهم به شایعه جنجالی رابطه واکسن آسترازنیکا و آبله میمون
1.فرش گل ابریشم
این
فرشها که برای خرید جهیزیه عروس هم حسابی پرطرفدار هستند، از درصد ابریشم
کمتری برخوردار هستند و الیاف ابریشم در گلها یا بخشهای خاصی از فرش
استفاده شده است.
2.فرش کف ابریشم
فرش
دستباف کف ابریشمی از نظر شستشو و مراقبت نسبت به فرش ابریشمی حساسیت
کمتری دارد، چون در این فرشها فقط چله فرش از جنس ابریشم است. این فرشها
علاوه بر زیبایی فوق العاده، برای استفاده مداوم هم مناسب هستند.
مهمترین مزایای فرش دستباف ابریشم اصل
همان
طور که پیشتر گفتیم، فرش ابریشم یکی از جذابترین و لوکسترین فرشهای
دستباف ایرانی است. فرشهای اصیل ابریشم، علاوه بر زیبایی و ارزش مادی
بالا، مزایای دیگری هم دارند که در ادامه میخواهیم مهمترین آنها را به
طور مختصر برای شما شرح دهیم:
زیبایی ظاهری، نازک و کم حجم بودن، لطافت فراوان و درخشان بودن فرشهای دستباف
تراکم بافت بالا و ضخامت خواب پایین که نشستن و راه رفتن روی آنها را لذت بخش کرده
ماده اولیهای که برای بافت فرش ابریشم به کار میرود، ابریشم خالص است
طیف رنگی فوق العاده چشم نواز و مقاومت در برابر نور خورشید
سبک بودن، استحکام و مقاومت بالای نخهای ابریشم
مناسب بودن برای بیماران تنفسی و آلرژیک به دلیل نداشتن پرز و کرک
با گذر زمان ارزش مادی و هنری آنها بیشتر میشود
2
راههای شناخت فرش ابریشم اصل از فرش تقلبی
فرش
ابریشم به خاطر لطافت و ظرافت خاص خود محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده
است. از آن جایی که تفاوت قیمت فرش ابریشم مصنوعی با فرش ابریشم طبیعی
بسیار زیاد است، باید راههای شناخت فرش ابریشم طبیعی را یاد بگیرید تا
خرید درستی داشته باشید.
مهمترین روشهای شناخت فرش ابریشم اصل، راهکارهایی هستند که در ادامه معرفی میکنیم:
1.سوزاندن گره فرش برای بررسی اصل بودن ابریشم فرش
برای
اینکه از طبیعی بودن ابریشم فرش دستباف مطمئن شوید، باید یکی از گرههای
آن را بسوزانید. برای این کار ابتدا باید یک تکه کوچک گره را از حاشیه فرش
جدا کنید. در صورتی که ابریشم فرش اصل و طبیعی باشد، هنگام سوختن بویی شبیه
به سوختن موی طبیعی خواهد داشت و گلولهای سیاه رنگ از آن باقی خواهد
ماند. ولی اگر ابریشم مصنوعی باشد، موقع سوختن بویی شبیه به بوی سوختن کاغذ
و خاکستری نرم و سفید رنگ خواهد داشت.
2.لمس کردن فرش با دست یا روش دستی
این
روش مخصوص حرفهایها است. برای امتحان کردن فرش با روش دستی، باید برای
چند دقیقه با کف دست فرش را لمس کنید، اگر در کف دست خود احساس گرما کردید،
نشان میدهد که فرش ابریشم اصل است. ولی اگر احساس گرما نکردید، احتمالاً
فرش الیاف مصنوعی است.
3.شستشوی گره فرش با روش شیمیایی
این
روش را حتماً با اجازه فروشنده انجام دهید، چون یک آزمایش شیمیایی ساده
است و اگر فرش از جنس الیاف مصنوعی باشد، دچار آسیب خواهد شد. برای این کار
یک گروه کوچک از فرش را جدا کنید و داخل مایع سفید کننده قرار دهید. اگر
ابریشم حل شد، یعنی از جنس الیاف طبیعی است. ولی اگر دچار تغییر رنگ شد،
مطمئناً الیاف مصنوعی است.
3
چگونه از فرش دستباف مراقبت کنیم؟
فرشهای
دستباف ابریشم جزو سرمایههای نفیس و ارزشمندی هستند که باید با نحوهی
مراقبت از آنها آشنا باشیم تا بتوانیم طی سالیان سال بدون هیچگونه آسیبی
از آنها استفاده کنیم. اولین و مهمترین توصیهای که برای مراقب از فرش
ابریشم برای شما داریم، پرهیز از شستشوی مکرر است. الیاف فرش ابریشم حساس
هستند و شستشوی زیاد از عمر آنها کم میکند.
در ادامه نکات دیگری که باید رعایت کنید برایتان توضیح دادهایم:
سطحی که فرش ابریشم روی آن پهن میشود، باید صاف، خشک و دور از گرد و خاک باشد.
از قرار دادن فرش دستباف در مقابل نور مستقیم خورشید جدا خودداری کنید.
اگر ریشههای فرش دستباف در مسیرهای پر رفت و آمد خانه قرار گرفته و ممکن است آسیب ببیند یا خیلی زود کثیف شود.
به
هیج وجه اشیای سنگین مانند مبل، ویترین، تخت، گلدان و میز ناهار خوری را
روی فرش دستباف قرار ندهید. این کار باعث فشرده شدن فرش میشود و در طولانی
مدت بافت آن را از بین میبرد.
راه رفتن مداوم روی فرش ابریشم
باعث ساییدگی الیاف فرش در یک جهت خاص میشود. برای جلوگیری از این اتفاق،
باید هر شش ماه یکبار فرش را سر و ته کنید تا پرزهای فرش به حالت اولیه
برگردند.
اگر لکهای روی پرزهای فرش نشست یا به هر دلیل کثیف
شد، حتماً شستشوی آن را به قالیشوییهای متخصص شستشوی فرش ابریشم بسپارید
یا نهایتا با آب خنک و پارچه نخی جلوی پخش شدن لکه را بگیرید. استفاده از
هرگونه مواد شوینده میتواند به الیاف فرش آسیب برساند.
فرش وینتیج چیست؟
به فرش وینتیج در اصطلاح کهنه نما هم گفته میشود از اینرو به این نام خوانده میشود که فرش نو را توسط مواد شیمیایی به فرشی قدیمی بدل میکند. به گونهای که ممکن است تصور شود یک فرش دستبافت قدیمی و آنتیک است.
به گزارش یکتاپرس
فرش به عنوان یک زیرانداز لوکس محسوب میشود که برای پوشش دهی و زیباسازی
کف اتاق، سالنهای پذیرایی و راهروها مورد استفاده قرار میگیرد. فرشها
از الیافهای متنوع مانند: پنبه، پشم، نخ و ابریشم بافته میشوند. فرشهایی
که با دست بافته میشوند به فرش دستبافت شهرت دارند از اینرو دارای قیمت
بالایی میباشد و فرشهای ماشینی توسط ماشینهای صنعتی بافته میشوند که به
آنها فرش ماشینی اطلاق میشود. خرید فرش وینتیج امروزه بسیار متداول شده
است.
نقش و نگار فرشها از نوع سنتی یا مدرن
هستند. رنگها نیز با توجه به نقش و نگارها انتخاب میشوند. امروزه فرش به
عنوان یکی از ارزشمندترین و لوکسترین لوازم زینتی هم مورد استفاده قرار
میگیرد. فرشهای دستبافت کهنه و قدیمی که روی دیوارها نصب میشوند. تابلو
فرشهای زیبا و نفیس که آراینده سالنها و خانهها میباشند. امروزه مدرن و
سنتی توانسته است در کنار یکدیگر تلفیق زیبایی از هنر را به نمایش بگذارد و
حضور فرشها به عنوان کاربردیترین نوع آن محسوب میشوند.
انواع فرش وینتیج
استفاده
از دکوری عتیقه و آنتیک در خانههای لوکس امروزی بسیار متداول شده است.
تضاد سنتی و مدرنیته به یکی از چشم نوازترین ابعاد هنری زندگی تبدیل شده
است. این علاقه وافر به حضور وسایل قدیمی سبب شکل گرفتن فرش وینتیج شد که
طرفداران خاص خود را دارد و هر روز بر تعداد آنها افزوده میشود. خرید فرش
وینتیج آنقدر متداول شده است که کارخانه ماشینی کاشان به تولید این نوع از
فرش با کیفیت و مرغوبیت مطلوبی اقدام نموده است.
به
فرش وینتیج در اصطلاح کهنه نما هم گفته میشود از اینرو به این نام خوانده
میشود که فرش نو را توسط مواد شیمیایی به فرشی قدیمی بدل میکند. به
گونهای که ممکن است تصور شود یک فرش دستبافت قدیمی و آنتیک است. فرشهای
دستبافت قدیمی که به اصطلاح پاخور زیادی داشته است امروزه قیمتهای زیادی
دارد و شاید بسیاری توان خرید آن را نداشته باشند. فرش وینتیج یک فرش با
کیفیت با طرح و نقشههای قدیمی یا مدرن که تار و پود خود را از دست داده و
ظاهر آن پاخورده و سنگ شور شده و به یک فرش کهنه و قدیمی تبدیل شده است.
کارشناسان
عنوان کرده اند که این کار یعنی کهنه کردن فرش در قدیم هم متداول بوده
است. بدین گونه که فرش را در گذرگاه و کوچه پهن میکردند تا بر اثر عبور و
مرور و آفتاب خوردگی شکل و ظاهر نو و اولیه خود را از دست بدهد و سپس با
خاکستر و آب و چوبک آن را میشستند تا زودتر شکل کهنگی به خود بگیرد.
امروزه
برای این کار از روش دواشور کردن استفاده میکنند در این روش با استفاده
از هیپوکلریت کلسیم باعث از دست رفتن فلس، رنگ و الیاف فرش میشوند و از
حالت اولیه خود خارج شده و به اصطلاح کهنه نما خواهد شد. این کار بیشتر در
مورد فرشهایی اتفاق میافتد که برای صادرات در نظر گرفته شده اند و
بازرگانان با انجام عمل کلرینه کردن، ارزش بیشتری به فرش میدهند تا قیمت
آن بالاتر برود.
خرید فرش وینتیج کاربردهایی از
جمله پهن کردن در کف سالنهای پذیرایی و نصب بر روی دیوارها دارد که با
سبک دکوراسیون امروزی بسیار متناسب است و چه در دکوراسیون سنتی از آن
استفاده شود و چه در دکوراسیون مدرن، در هر دو حالت جلوه و زیبایی خاصی به
فضا میبخشد. خرید فرش وینتیج چه برای خانهای مینیمال باشد چه یک پنت هاوس
زیبا به سبک مدرن، باز هم میتوان جلوه بصری که در فضا ایجاد میکند را
پسندید. اصلا تصور نکنید که این کار از زیبایی و اصالت فرش کم میکند چرا
که تمام خواص یک فرش زیبا و با اصالت را در خود نگه داشته و به نمایش
میگذارد. در بسیاری موارد در نگاه اول فرش وینتیج با فرشهای نفیس دستبافت
قدیمی و آنتیک قابل تشخیص نیست و چنانچه فرد اطلاعات و آگاهی درستی نداشته
باشد ممکن است هزینههای گزافی پرداخت نماید.
فرش
وینتیج با نقش و نگارهای سنتی زیبا بسیار چشم نواز و دلنشین است و چنانچه
با توجه به ترکیب رنگی دیگر لوازم دکوری فضا انتخاب شود جلوههای زیبایی
شگفت انگیزی را به وجود میآورد مخصوصا برای ما ایرانیها که فرش جزو
مهمترین و ارزشمندترین لوازم خانه به شمار میآید و آن را نمادی از اصالت
ایرانی میدانیم.
فرش کهنه نما یا وینتیج دارای
رنگ و نقشهای قدیمی و کلاسیک و همینطور مدرن میباشد که در برخی دارای
طرحهای برجستگیهایی خودنمایی میکند. در طراحی برخی از آنها نقوش کلاسیک
و مدرن با هم تلفیق شده است. پالت رنگ فرش وینتیج شاد و وسیع است و به
دلیل این که رنگها یکنواخت نیستند دارای سایه روشنهای زیبایی است و این
خصوصیت باعث میشود تا فضا چشم نوازتر به چشم بیاید. فرشهای وینتیج به
مهمترین و با ارزشترین عناصر دکوراسیون معاصر تبدیل شده اند و توانسته است
جایگاه ویژهای را برای خود باز کند. گاه با انفجاری از رنگها و گاه با
رنگهای خنثی انتخابهای مناسبی برای گرما بخشیدن به محیط خانه هستند.
تراکم فرش وینتیج .
فرش
وینتیج مانند دیگر فرشها در ابعاد استاندارد تولید میشوند و میتوان
آنها را در ابعاد ۹ متری و ۱۲ متری خریداری کرد. تراکم آنها مانند دیگر
فرشها میباشد و همان خصوصیاتی که در دیگر فرشها وجود دارد را میتوان در
این فرش یافت چرا که عمل کلرینه کردن فرش وینتیج برای کهنه نمایی پس از
بافت آن انجام میشود.
خرید فرش وینتیج
سالهاست
که کسب و کارها از شکل سنتی خود وارد دوره مدرن و جدیدی شده اند. دیگر
نیازی نیست تا برای خرید فرش به تمامی فروشگاههای شهر سر بزنید و هزینه
زیادی را متحمل شوید و وقت بسیاری را در ترافیک بگذرانید و چندین روز را
صرف خرید یک فرش کنید. همچنین نیازی نیست تا آن را تا منزل حمل نمایید چرا
که اکثر هایپرمارکت ها و فروشکاه های اینترنتی معتبر، فرش را درب منزل
تحویل میدهند. همچنین با وجود اینترنت و فروشگاههای اینترنتی به راحتی
میتوان در خانه تنها با فشار دادن یک دکمه به دنیایی از رنگها و طرحها
دست یافت، میتوان به راحتی قیمتها را با یکدیگر مقایسه کرد و از یک خرید
مطمئن و با کیفیت لذت برد.