news2022

news2022

news2022

news2022

اصول طراحی دکوراسیون اداری برای محیط کاری

اصول طراحی دکوراسیون اداری برای محیط کاری
همه ما زمانی که وارد یک دفتر کار می شویم، تحت تأثیر دکوراسیون اداری و مشخصات محیط قرار می گیریم. هرقدر طراحی دفتر کار، زیبا، شکیل و منظم باشد، حس اعتماد بیشتری ایجاد می کند. دفاتری که با طراحی دکوراسیون اداری دکور می شوند، نه تنها برای مشتریان، بلکه برای کارمندان نیز مفید و موثر عمل می کنند. برای اینکه بتوانید یک دکوراسیون اداری کارآمد، جذاب و شیک خلق کنید، لازم است تا در وهله اول با اصول طراحی دفتر کار آشنا شوید.
در دفاتر کاری دکوراسیون اداری محیط از دو جنبه مختلف مورد توجه قرار می گیرد. مهم ترین جنبه آن ایجاد یک فضای مناسب برای انجام فعالیت های اداری و توسعه آن است. جنبه دیگر آن نیز مربوط به فاکتورهای زیبایی شناسی محیط می شود. یک طراح حرفه ای با توجه کامل به این دو نکته یک دکوراسیون کارآمد و زیبا خلق می کند. معمولاً طراحان دکوراسیون داخلی اداری از اصول زیر برای دیزاین و چیدمان دفاتر کاری استفاده می کنند.
1.روحیات کارمندان و مشتریان در طراحی فضای اداری
حتماً دقت کرده اید که دکوراسیون اداری مشاغل رسمی با دکوراسیون کسب و کارهای نوآور و خلاقانه تفاوت بسیاری دارد. حتی در میان مشاغل رسمی نیز میزان رسمیت دکوراسیون اداری در تناسب با میزان رسمیت شغل، متفاوت است. علت بروز این اتفاق، تفاوت در روحیات کارمندان و مشتریان کسب و کارهاست.

در کسب و کارهای نوآور، افراد خلاق با ایده های ناب مشغول به کار می شوند. روحیه خاص آنان استفاده از دکوراسیون های اداری مدرن را ایجاب می کند. در حالیکه در دفاتر رسمی استفاده از دکوراسیون های سنتی و کلاسیک، تناسب بیشتری با روحیات کارمندان و مشتریان دارد. برای اینکه بهترین نتیجه را از طراحی دکوراسیون اداری بگیرید، لازم است تا به روحیات کارمندان و مشتریان خود توجه کامل داشته باشید.
2.انتخاب صحیح رنگ، طرح و سبک دکوراسیون اداری
یکی از مهم ترین اصل های طراحی در دفاتر کاری، انتخاب ماهرانه رنگ، سبک و متریال در تناسب با ابعاد فضا و ماهیت کسب و کار است. اساساً از سبک های سنتی، مدرن، ساده و صنعتی در دکوراسیون فضای اداری استفاده می شود. هر یک از این سبک ها مشخصات مربوط به خود را داشته و دامنه محدودی از طرح، رنگ و متریال را شامل می شوند.

در انتخاب این سبک ها، ابعاد فضا به عنوان یک آیتم موثر مورد توجه قرار می گیرد. برای مثال در فضاهای اداری کوچک به جای انتخاب سبک های شلوغ همچون سنتی و کلاسیک، از سبک های ساده و مدرن استفاده می شود. اینکار نه تنها به بهینه سازی دفتر کار کمک می کند، بلکه با خلوت کردن محیط، به بزرگنمایی فضاهای کوچک نیز کمک می کند.

در دفاتر کاری بزرگ که مدیران آن دغدغه ای از بابت تأمین بودجه ندارند، از متریال های ارزشمند و نفیس استفاده می شود. برای مثال با انتخاب سبک کلاسیک، انواع چوب ها و چرم های طبیعی به عنوان متریال قالب، به محیط کار اضافه می شوند. اما در دفاتر نوپا، از سبک های مدرن و متریال های ارزان قیمت آن همچون شیشه، فلز، بتن، مصنوعات پلاستیکی استفاده می شود.
انتخاب سبک شما را در انتخاب رنگ نیز محدود می کند. برای مثال در سبک کلاسیک از انواع رنگ های گرم و طبیعی استفاده می شود. این در حالیست که سبک های مدرن و ساده انتخاب پالت رنگی روشن و خنثی را می پسندند. با اینحال شما می توانید در انتخاب رنگ قواعد و اصول طراحی را شکسته و هارمونی رنگ خاص خود را نیز ایجاد کنید.
3.خرید مبلمان ارگونومیک و چیدمان صحیح آن
برای اینکه بتوانید بهره وری کارمندان خود را افزایش دهید، لازم است تا نگاه ویژه ای به کیفیت مبلمان اداری و چیدمان درست آن داشته باشید. یک مبلمان استاندارد می تواند با پشتیبانی از نقاط حساس بدن، عوارض ناشی از نشستن های طولانی مدت را کاهش داده و بهترین شرایط را برای انجام فعالیت های اداری فراهم کند.

چیدمان صحیح مبلمان ها نیز کمک می کند تا کارمندان به خوبی به عناصر طبیعی همچون نور، تهویه و المان های سبز و پویا دسترسی داشته باشند. همچنین در یک مسیر ساده به فعالیت پرداخته و برای برخواستن و نشستن دچار دردسر نشوند. برای ایجاد یک چیدمان اصولی و حرفه ای، بهتر است از قواعد چیدمان دفاتر کاری استفاده کنید.

4.تفکیک صحیح فضاهای اداری
حفظ حریم شخصی، ایجاد یک فضای مناسب برای فعالیت اداری و افزایش تمرکز کارمندان مهم ترین مزیت های تفکیک صحیح فضای اداری است. با استفاده از دیوارهای حائل و انواع پارتیشن های متحرک یا ثابت، می توان یک دفتر کار را به خوبی تفکیک نمود. اینکار به طرز قابل توجهی بر راندمان کاری کارمندان تأثیر می گذارد.

از سوی دیگر با ایجاد یک شبکه منظم از پارتیشن ها، حس نظم و تعادل را به محیط کاری شما می آورد. برای اینکه بتوانید بهترین پارتیشن ها را برای طراحی دکوراسیون دفتر کار خود تهیه کنید، می توانید به وبسایت https://namadmemari.com مراجعه کنید.
5.نورپردازی دقیق و اصولی دکوراسیون اداری
یکی از مهم ترین اصول طراحی دکوراسیون اداری، توجه به نور است. دقت شما در تأمین نور مورد نیاز کارمندان، می تواند راندمان کاری آنان را متحول کند. توصیه می کنیم در نورپردازی فضاهای اداری، استفاده از نور طبیعی روز را در اولویت قرار دهید.

چرا که نور و تهویه طبیعی می تواند به پاکسازی فضاهای اداری کمک کرده و حس نشاط و شادابی را در کارمندان و مشتریان تقویت کند. اما اگر بازشوهای وسیع در اختیار ندارید، از تکنیک های مختلف نورپردازی، همچون نورپردازی عمومی، تأکیدی، تزئینی و وظیفه ای، برای تأمین نور کافی استفاده کنید.

سخن پایانی

خلق یک دکوراسیون اداری زیبا و کارآمد، کار بسیار سخت و پیچیده ای است. اما معمولاً مزیت های طراحی یک دکوراسیون خاص و حرفه ای، مدیران را به انجام اینکار تشویق می کند. با بررسی اصول طراحی و دیزاین دفاتر کاری می توانید تا حد زیادی مشکلات موجود در دفتر کار خود را حل کنید. اما بهتر است بازسازی دفتر کار خود را به دفاتر حرفه ای بسپارید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

وبگردی:

توری آکاردئونی

مرکز نوروفیدبک